Home

Resepi Ayam Paprik ala Thai Cepat 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Paprik ala Thai di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Paprik ala Thai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Confirm bertambah makan nasi Nak buat pon senang je. Korang kene cuba resepi ni tau. Ayam masak paprik ala thai menu yang biasa saya oder di kedai thailand.sangat sedap dan korang pon patot cuba.resepinya sangat mudah dan korang pon boleh. hello jumpa lagi dengan saya, hari ini saya nak kongsi resepi ayam masak paprik ala thai yang saya masak semalam. resepi ini saya dapat ketika resepi ini asal dari negara thailand oleh kerana itu dinamakan ala thai. yang paling utama masakan ini sangat simple sedap dan cepat untuk disediakan.

Ayam Paprik ala Thai - velavinkabakery.com Panaskan minyak dalam kuali kemudian goreng hirisan. Resepi Ayam Masak Paprik Ala Thai Paling Sedap Spesial Pedas Asli Enak. Resepi ayam masak paprik atau paprik ayam Thai kuah merah pedas atau tanpa pedas ini selalu menjadi bahan pencaharian orang pada saat acara-acara rasmi seperti perkahwinan atau majlis di perkantoran.

19 Ingredients of Resepi Ayam Paprik ala Thai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Paprik ala Thai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Isi ayam (dipotong kecil).
  2. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  3. Sedia 1 inchi - halia.
  4. Sedia 1 batang - serai.
  5. Sedia 1 - labu bawang besar.
  6. Sedia 1 - sudu besar cili kisar.
  7. Sedia 2 - sudu besar sos cili.
  8. Sedia 1 - sudu besar pes tomyam.
  9. Sedia 1 - sudu sos tiram.
  10. Sedia 1 - sudu kicap manis.
  11. Sedia Sedikit - sos ikan.
  12. Sedia - Beberapa helai daun limau purut.
  13. Sedia - Lobak merah.
  14. Sedia - Bunga kubis.
  15. Sedia - Jagung muda.
  16. Sedia - Lada benggala.
  17. Sedia - Beberapa biji cili api.
  18. Sedia - Gula secukup rasa.
  19. Sedia - Air.

Ayam Paprik Ala Thai Apa yang perlu. ayam masak paprik Sayur-sayuran. Kebiasaan ayam paprik boleh disediakan dengan dua cara sama ada berkuah atau sedikit kering. Sebelum ini saya ada juga buat bubur ayam ala mcd yang sedap. Anda boleh lihat dan hasilkan di rumah.

7 Cara Memasak Ayam Paprik ala Thai

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Paprik ala Thai pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan..
  2. Tumis bawang putih diikuti halia dan serai..
  3. Masukkan cili kisar. Kacau. Masukkan ayam. Kacau..
  4. Masukkan sos cili diikuti pes tomyam dan sos tiram..
  5. Masukkan kicap manis diikuti sos ikan. Boleh tambah sedikit air jika kering..
  6. Masukkan daun limau purut. Kacau. Masukkan lobak merah, bunga kubis, jagung muda dan lada benggala. Kacau..
  7. Masukkan cili padi dan bawang besar diikuti gula secukup rasa. Siap. 😊.

Bahan-bahan resepi ayam paprik thai Alhamdulillah, cantik kejadian Ayam Paprik Ala Thai. Saya tak masukkan garam dan gula kerana bahan bahan sos terutama sos tiram sudah mempunyai rasa masin yang kuat. Lihat posting saya sebelum ini tentang tip masakan apakah perbezaan sos tiram dengan sos perisa tiram. Bagi mendapatkan rasa ala Thai, jangan lupa letakkan sos ikan kerana itulah bahan utama yang selalu digunakan oleh tukang masak Thai, terutamanya masakan seafood. Resepi Paprik Seafood yang pasti boleh menandingi kesedapan paprik jika dibandingkan dengan restoran Thai.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Paprik ala Thai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!