Home

Cara Membuat Nasi ayam Mudah 43 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi tim ayam biasanya diasosiasikan dengan menu makan paginya orang yang sedang kurang sehat. Padahal tidak semestinya demikian, karena nasi tim juga sebetulnya cocok dinikmati siapa saja. Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu.

Nasi ayam - velavinkabakery.com Nasi ayam Hainam (Hanzi: 文昌雞, hanyu pinyin: wénchāngjī) merupakan masakan Tionghoa yang sering dikaitkan dengan masakan Malaysia atau Singapura, dan juga ditemui di negara tetangga Thailand, serta juga di wilayah Hainan, China. Nasi ayam adalah satu menu yang digemari ramai. Secara peribadi, saya menyukai resepi nasi ayam kerana ianya mudah, lebih-lebih lagi apabila saya menghadapi hari-hari yang sibuk.

43 Bahan - Bahan Resepi Nasi ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 43 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Pes A.
  2. Sedia 15 ulas - bwg putih.
  3. Sedia 5 cm - halia.
  4. Sedia - Nasi.
  5. Sedia 6 - pot nasi.
  6. Sedia - Air mengikut sukatan beras.
  7. Sedia 2 - sdb stok ayam.
  8. Sedia 2 - sudu minyak bijan.
  9. Sedia 1 - sdb pes A.
  10. Sedia 3 - tangkai daun bwg (bahagian bwh tu buang akar).
  11. Sedia Daun - pandan.
  12. Sedia - Lemak ayam.
  13. Sedia - Perapan ayam.
  14. Sedia 1 - ekor ayam. Potong ikut suka selera.
  15. Sedia 4 - sudu madu.
  16. Sedia 4 - sudu gula perang.
  17. Sedia 1/2 - cwn kicap cair.
  18. Sedia 1/3 - sos tiram.
  19. Sedia 1 - sdb lada hitam.
  20. Sedia 1 - sdk '5 spices powder'.
  21. Sedia 1 - sdb pes A.
  22. Sedia 1 - sdb minyak bijan.
  23. Sedia - Sup.
  24. Sedia 2 liter - air.
  25. Sedia 1 - sup bunjut.
  26. Sedia 2 - sdb pes A.
  27. Sedia 1 - sdb stok ayam maggi.
  28. Sedia - Garam secukup rasa.
  29. Sedia - Bwg goreng.
  30. Sedia Daun - sup.
  31. Sedia Daun - bwg.
  32. Sedia - Cili.
  33. Sedia 6 - biji cili merah besar.
  34. Sedia 3 - biji cili padi merah thailand.
  35. Sedia 1 - cwn kecil stok sup.
  36. Sedia 2 - sudu cuka.
  37. Sedia 1 - sdb pes A.
  38. Sedia 1 - sudu gula.
  39. Sedia - Garam.
  40. Sedia - Kicap.
  41. Sedia 1 - sdb pes A.
  42. Sedia 1 cawan - kecil kicap.
  43. Sedia 1 cawan - kecil stok sup.

Nasi Ayam Bu Wido. [image source]. Nasi bakar adalah masakan khas Indonesia yang bisa dijumpai dimana saja, terutama Pulau Jawa. Aroma harum dari nasi dibungkus daun pisang yang dibakar semakin nikmat saat dipadu ayam. Nasi ayam memang menjadi kegemaran seluruh rakyat Malaysia tidak kiralah Cina, Melayu, India, Iban, Kadazan dan bangsa lain.

5 Cara Memasak Nasi ayam

Dah ada 43 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi ayam pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. (Sup) didihkan air. Masukkan pes A dan ayam. Biarkan ayam rebus separuh masak. Angkat ayam dan rendam dlm air berisi ais. Masukan kdlm air rebusan. Sup bunjut, stok ayam maggi(yg botol) dan garam. Dan hias dgn daun sup dan bwg goreng.
  2. (Nasi) masukkan lemak ayam, minyak bijan. goreng sehingga lemak ayam keluar minyak. Masukkan btg daun bwg, daun pandan dan pes A. Goreng sehingga naik bau. Masukkan beras.(Hendaklah dibasuh dan ditos kering). Gaul nasi dan bahan goreng selama 2 minit. Setelah itu masukkan air dan stok ayam.
  3. (perapan ayam) campur semua bahan perapan kdlm satu mangkuk. Gaul bagi sebati. Sapukan bahan perapan pada ayam. Perap selama 30mnt. Panaskan ketuhar. Bakar ayam selama 15-20 minit pada suhu 200 darjah celcius. Ulang Sapu bahan perapan ayam setiap 10 mnt di kedua bahagian ayam. Da siap bole hidang mcm gmba kat bwh.
  4. (cili) blender kering cili merah besar dan cili padi merah thai.masakkan cili bersama stok sup.masukkan gula dan garam. Ttp api.masukkan cuka..
  5. (Kicap) masukkan stok sup,kicap dan pes A. Didihkan. Siap.

Ada yang mengatakan sejarah nasi ayam berasal dari negara China. Nasi ayam ialah di mana nasi dimasak dengan pelbagai rempah dan kemudian dihidang dengan ayam yang di bakar, mahupun goreng serta lengkap dengan pelbagai sos cili dan kicap. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu. Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang. Ada nasi ayam yang mana ayamnya sedap tetapi sos pula tak berapa kena.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!