Home

Resepi Paprik Ayam Cam-campak Mudah 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Paprik Ayam Cam-campak di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Paprik Ayam Cam-campak yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Paprik Ayam Cam-campak - velavinkabakery.com

18 Ingredients of Resepi Paprik Ayam Cam-campak

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Paprik Ayam Cam-campak ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 300 g - Isi ayam (potong dadu).
  2. Sedia 1/2 batang - Lobak merah (di hiris nipis).
  3. Sedia - Cendawan tiram(carik2kan).
  4. Sedia 1 - inci halia (hiris nipis).
  5. Sedia 1/2 - Bunga kubis(potong kecik-kecik).
  6. Sedia 3 ulas - Bawang putih (titikkan).
  7. Sedia 1 - biji Bawang holland (hiriskan).
  8. Sedia 3 - biji Bawang merah (hiriskan).
  9. Sedia 3 batang - serai(titikkan).
  10. Sedia 4 helai - Daun limau purut.
  11. Sedia 4 - biji Cili padi (titikkan)ikut tahap kepedasanan memasing.
  12. Sedia 2 tbsp - Sos tiram.
  13. Sedia 1 tbsp - Kicap manis.
  14. Sedia 1 tbsp - sos cili.
  15. Sedia 1 tbsp - sos tomato.
  16. Sedia 1 tsp - cili giling.
  17. Sedia 1/2 - cup air.
  18. Sedia - Minyak untuk menumis secukupnya.

7 Cara Memasak Paprik Ayam Cam-campak

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Paprik Ayam Cam-campak pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Antara bahan-bahannya..
  2. Masukkan minyak untuk menumis. Lepas tu masukkan bawang merah, bawang putih dan serai. Tumis sekejap..
  3. Masukkan cili giling, tumis sehingga pecah minyak. Masukkan sos cili, sos cili thai, sos tiram dan kicap. Kacau sehingga sebati..
  4. Kemudian,masukkan ayam dan masak sehingga ayam bertukar warna putih. Masukkan halia dah tu Masukkan air masak sehingga mendidih..
  5. Setelah itu, Masukkan lobak, bunga kobis. Kacau sehingga sebati. Bila dah mendidih masukkan cili api(tangkai cili tu jangan lupa buang, sebab ini masakkan Campak-campak, saya memang xsempat nak buang dah😅) dan daun limau purut dan masak sehingga kuah pekat.
  6. Akhir sekali masukkan cendawan tiram dan bawang holland. Kacau sekejap dan tutup api. Dah siap boleh hidangkan..
  7. Paprik Ayam Cam-campak siap sedia untuk di nikmati..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Paprik Ayam Cam-campak ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!