Home

Resepi Kaki Ayam Masak Kicap Michele's Signature Cepat 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kaki Ayam Masak Kicap Michele's Signature di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kaki Ayam Masak Kicap Michele's Signature yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Lagi yang saya tengok ialah ayam masak kicap yang sangat simple, sesuai untuk hidangan anak anak kecil yang tidak boleh mengambil makanan pedas. Jadi hari ini, saya memasak ayam masak kicap seperti Fasha Sanda. Masak kicap kosong kerana tidak diletakkan cili kisar atau serai atau kulit kayu.

Kaki Ayam Masak Kicap Michele's Signature - velavinkabakery.com Selamat datang ke channel Dapur Keluarga Ku. Menu yang saya nak kongsikan hari ini menu yang senang saja iaitu kaki ayam masak kicap. Ayam masak kicap madu literally translates to chicken cooked in honey soy sauce.

13 Ingredients of Resepi Kaki Ayam Masak Kicap Michele's Signature

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kaki Ayam Masak Kicap Michele's Signature ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 500 gm - Kaki Ayam.
  2. Sedia - Kicap Manis.
  3. Sedia - Serbuk Kunyit.
  4. Sedia 2 ulas - Bawang Putih.
  5. Sedia - Halia sebesar ibu jari.
  6. Sedia - Serai sebiji.
  7. Sedia - Cili Padi 3 biji.
  8. Sedia - Sos Tiram.
  9. Sedia - Sos Ikan Knife.
  10. Sedia - Maggi Secukup Rasa.
  11. Sedia - Lada Putih.
  12. Sedia 1 1/2 sudu makan - gula.
  13. Sedia 3 cawan - air.

Ayam masak kicap is one Malay dish which is commonly found in Malaysia or even in Indonesia. The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. Ayam masak kicap or chicken cooked in soy sauce recipe uses soy sauce, oyster sauce, tomato sauce, and chili paste for a deliciously sweet and chilli hot flavor. It's absolutely yummy, despite its color! "Ceker Ayam" ini bermaksud "Kaki Ayam".

10 Instructions Kaki Ayam Masak Kicap Michele's Signature

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kaki Ayam Masak Kicap Michele's Signature pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Cuci dulu semua bahan ya. Cuci bersih kaki ayam tu. Makanan sedap kena pentingkan kebersihan juga.
  2. Potong 2 semua kaki ayam tu dulu.
  3. Bawang putih, halia & serai tu main hentak jer guna pisau. Tak payah hiris & tumbuk sangat. Cili padi tu belah 2.
  4. Guna periuk yang tak mudah melekat yer. Api dapur jangan besar sangat, jangan kecil sangat. Masakan ni kiter tak guna minyak masak k.
  5. Masukkan kaki ayam dalam periuk. Tutup periuk tu sekejap dalam 5 minit. Korang akan nampak kaki ayam tu akan mengeluarkan 'jus' hihihihi.
  6. Kemudian, baru masukkan 3 cawan air tu. Campak bawang putih, halia, serai & cili padi ke dalam periuk. Tutupkan periuk dan biarkan sampai mendidih.
  7. Selepas mendidih, masukkan kicap manis, serbuk kunyit sedikit, sos tiram setengah sudu makan, sos ikan setengah sudu makan, maggi secukup rasa & gula (secukupnya).
  8. Tutupkan lagi periuk tu dan biarkan sampai korang tengok kaki ayam lembut & mula pecah kulit tu. Akhir sekali masukkan lada putih sedikit.
  9. Kaki ayam ni kalau dibiarkan lama baru lembut dan sedap. Bila lembut, senang dimakan.
  10. Kaki ayam masak kicap is doneeee. Selamat mencuba bagi yang suka makan kaki ayam.

Perkataan ceker ni berasal dari bahasa jawa. Untuk pengetahuan semua bonda saya sememangnya anak jawa.hehehehe. Kata bonda saya,orang dahulu kala makan setiap bahagian pada ayam itu. Ceker ayam ini boleh di masak. Kaki ayam masak kicap pedas juga lebih enak untuk dimakan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kaki Ayam Masak Kicap Michele's Signature ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!