Home

Cara Membuat Ayam masak kicap simple Mudah 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam masak kicap simple di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak kicap simple yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Lagi yang saya tengok ialah ayam masak kicap yang sangat simple, sesuai untuk hidangan anak anak kecil yang tidak boleh mengambil makanan pedas. Jadi hari ini, saya memasak ayam masak kicap seperti Fasha Sanda. Masak kicap kosong kerana tidak diletakkan cili kisar atau serai atau.

Ayam masak kicap simple - velavinkabakery.com Semalam sempat jugakla masak lauk ayam masak kicap. Tapi cam biasalah, Dya sekarang ni jenis malas gi kedai. Jadinya guna apa barang yang ada je kat rumah.

19 Ingredients of Resepi Ayam masak kicap simple

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak kicap simple ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - biji bunga lawang.
  2. Sedia 2 - biji buah pelaga.
  3. Sedia 3 - biji cengkih.
  4. Sedia 1/2 batang - kayu manis.
  5. Sedia 2 - biji bawang merah hiris.
  6. Sedia 2 - biji bawang putih hiris.
  7. Sedia 1/2 - bawang holland hiris.
  8. Sedia 1/2 - inci halia.
  9. Sedia 4 - biji cili padi hiris.
  10. Sedia 2 - biji cili besar hijau.
  11. Sedia 4 - sudu kicap.
  12. Sedia 1 - sudu sos tiram.
  13. Sedia 1 - sudu sos cili.
  14. Sedia 1 - sudu garam.
  15. Sedia 1 - sudu gula merah.
  16. Sedia 1 - sudu secukup rasa.
  17. Sedia 1/2 kg - ayam digaul garam & kunyit.
  18. Sedia - Minyak.
  19. Sedia 1/2 cawan - air cuckoo.

Sebenarnya ada banyak versi nak masak kicap nih. Tapi untuk orang Johor macam Dya, mama selalu masak kicap jenis simple je. Ayam Masak Kicap Pedas or the Spicy Soy Sauce Chicken ready to be served with steam rice. Looks can be deceiving and this dish actually taste great!

4 Cara - Cara Ayam masak kicap simple

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak kicap simple pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Goreng ayam dalam mintak penuh, api sederhana. Ketepikan..
  2. Tumis bahan rempah, bawang & cili sampai naik bau..
  3. Masukkan kicap,sos, bahan perasa & air sehingga didih..
  4. Masukkan ayam & gaul rata. Siap & hidang..

Now that I am retired, but my wife still works, so yours truly is doing most of the cooking now! This dish is simple and tasty and is often in the menu! Ayam masak kicap is one Malay dish which is commonly found in Malaysia or even in Indonesia. The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. This sweet and spicy chicken dish uses a blend of spices along with a combination of dark soy sauces.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak kicap simple ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!