Home

Cara Memasak Mee Kari (rencah ayam sahaja) Sedap 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Mee Kari (rencah ayam sahaja) di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Mee Kari (rencah ayam sahaja) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Tahukah anda bahawa mee kari adalah resepi yang dibawa oleh pedagang Cina? Ya, pedagang Cina yang ingin bereksperimentasi dengan rempah ratus yang dibawa oleh pedagang India. Wah, pasti sahaja dapat memikat hati sesiapa sahaja yang merasainya.

Mee Kari (rencah ayam sahaja) - velavinkabakery.com Untuk anda yang minat kuah mee kari resepi ni sedikit pekat, boleh gunakan kentang. Potong dadu kentang dan rebus sampai empuk. Kalini DB nak kongsikan resipi mee kari sedap dan simple.

13 Bahan - Bahan Resepi Mee Kari (rencah ayam sahaja)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Mee Kari (rencah ayam sahaja) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Tulang ayam + rangka.
  2. Sedia - Daging ayam.
  3. Sedia - Serai 2 btg. Ketuk.
  4. Sedia - Cili kisar 4 sb.
  5. Sedia - Serbuk kari 3sb.
  6. Sedia - Bwg kecik 4 biji *.
  7. Sedia - Bwg putih 3 biji *.
  8. Sedia - Asam keping 1.
  9. Sedia - Halia + lengkuas - seinci *.
  10. Sedia - Garam.
  11. Sedia - Kentang sebiji (untuk pekatkan kuah).
  12. Sedia - Cili besar (merah) sebiji- potong msuk dlm kuah.
  13. Sedia - Sos tiram 2sb.

Bahan-bahan Mee kuning Isi ayam Isi kerang Sawi Taugeh Telur rebus Fish cake Bebola ikan Bebola ikan goreng Santan Garam secukup rasa Air secukupnya Kiub pati ayam Asam keping. Ikut sahaja langkah-langkah yang di ajarkan. Saya terjumpa resepi mee kari kerang yang dikatakan sangat sedap dan membuat ubahsuai dari beberapa resepi setelah mengambilkira feedback dan komen yang diberi. Kalau masakan seperti ini, kita bebas untuk mengubahsuai ramuan ramuan dan cara caranya.

7 Cara - Cara Mee Kari (rencah ayam sahaja)

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Mee Kari (rencah ayam sahaja) pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Blend halus bhn bertanda *. Kemudian tumiskn bersama dgn serai ketuk dan tiga sekawan..
  2. Campurkn bancuhan rempah kari daging adabi dgn cili kisar. Ratio 3:4.
  3. Bila bwg dh agak kekuningan, masukkan bancuhan rempah td. Tumis smpai naik minyak..
  4. Kemudian msukkn rangka ayam td. +Daging ayam. Tumis skli lg dgn api kecil sahaja. Smpai daging ayam msk. Pastikn api sentiasa kecik. Rempah kena betul2 msk, baru kari nnti nmpk elok dan sedap. Oh ya, masa ni boleh letak 2 sb sos tiram..
  5. Bila dh masak ayam tu, boleh masukkan air. Tambah asam keping..
  6. Bancuh 1/2 cwn santan pekat kara dgn air. Yg ni agak2 je. Ikut citarasa msing2..
  7. Tuang bancuhan td. Dan kacau selalu. Api perlahan je ye. Jgn smpai pch minyak lg. Perasakn dgn garam sikit ye. Siap. Boleh msukkn fishball, tauhu, dll ikut citarasa msing2. Selamat mencuba!.

Mee kari yang saya nak buat hari ni sangat senang dan cepat disediakan. Sesuai la untuk sesiapa yang balik kerja lewat tapi nak sediakan juadah Ok sesiapa nak buat mee kari @ bihun kari boleh la cuba resepi yang simple ni. Boleh tengok video kat bawah ni untuk lebih senang faham cara untuk. Mee Kari Sungai Putat serves delicious mee kari, mee rojak, ayam goreng. Now, both businesses are complementing each other, as those who come for mango float can have a.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Mee Kari (rencah ayam sahaja) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!