Home

Resepi Creme Caramel Tanpa Unsur Haiwan (Vegan) Cepat 10 Bahan

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Creme Caramel Tanpa Unsur Haiwan (Vegan) di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Creme Caramel Tanpa Unsur Haiwan (Vegan) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Creme Caramel Tanpa Unsur Haiwan (Vegan) - velavinkabakery.com

10 Bahan - Bahan Resepi Creme Caramel Tanpa Unsur Haiwan (Vegan)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Creme Caramel Tanpa Unsur Haiwan (Vegan) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Gula Hangus (Caramel).
  2. Sedia 8 - sudu besar tebu organik.
  3. Sedia 4 - sudu besar air.
  4. Sedia - Creme.
  5. Sedia 560 ml (2 1/4 cawan) - susu badam (saya guna santan cair).
  6. Sedia 3 - sudu besar gula tebu organik.
  7. Sedia 15 g - (2 sudu besar) tepung jagung.
  8. Sedia 3/4 - sudu kecil serbuk agar-agar (jenama Swallow pun aci je).
  9. Sedia 1/8 - sudu kecil (secubit) garam.
  10. Sedia 2 - sudu kecil ekstrak vanila.

6 Step by Step Creme Caramel Tanpa Unsur Haiwan (Vegan)

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Creme Caramel Tanpa Unsur Haiwan (Vegan) pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Gunakan kuali nonstick, cairkan gula sehingga agak perang (hangus), barulah tambah air. Kacau sehingga larut dan ketepikan..
  2. Tuangkan ke dalam cawan atau ramekin dan biar sejuk pada suhu bilik..
  3. Panaskan santan, gula, serbuk agar-agar, tepung jagung, vanila dan garam sehingga mendidih dan likat..
  4. Tuang ke dalam cawan berisi gula hangus tadi. Sejukkan dalam peti ais supaya mengeras semalaman. Langkah ni penting supaya karamel tu menyerap pada bahagian bawah puding..
  5. Bila nak hidang, lalukan pisau sekeliling puding supaya lekang. Tutup dengan piring dan terbalikkan ramekin tadi ke atas piring. Kocak cawan tadi supaya puding keluar..
  6. Sedia dihidang..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Creme Caramel Tanpa Unsur Haiwan (Vegan) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!