Home

Resepi Roti jala pandan ayam kari Mudah 19 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Roti jala pandan ayam kari di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Roti jala pandan ayam kari yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Helooo, kali ini saya bikin sajian yang asin dan sedikit pedas, yaitu kari ayam dan roti jala. penasaran aja pengen bikin salah satu resep di buku resepnya. Gambar Roti Jala Kuah Kari Ayam Pedas. Roti jala (net crepes) adalah makanan yang berasal dari Melayu Sumatera Utara, Riau Pekanbaru dan khas Aceh dan ada juga di Malaysia, Singapore dan konon katanya makanan atau roti dari Timur Tengah.

Roti jala pandan ayam kari - velavinkabakery.com Buat orang lain yang berbeza rabbani. Tapi apa kata hari ini kita buat roti jala pandan. Korang boring duduk umah, cer berkarya kat dapur buat roti jala.

19 Ingredients of Resepi Roti jala pandan ayam kari

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Roti jala pandan ayam kari ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 cawan - tepung gandum.
  2. Sedia 2 1/2 - sudu besar minyak masak.
  3. Sedia 3 cawan - susu fresh milk.
  4. Sedia 1/2 - sudu kecil garam(sebagai perasa).
  5. Sedia 1 - sudu kecil pandan paste.
  6. Sedia 1 - biji telur ayam.
  7. Sedia - Kari ayam.
  8. Sedia 5-6 - ketul Kepak ayam.
  9. Sedia 6 sudu makan - kari ayam jadikan paste.
  10. Sedia 2 cawan - santan atau fresh milk.
  11. Sedia 1 - sudu serbuk jintan manis&jintan putih.
  12. Sedia 5 ulas - bawang merah (kisar).
  13. Sedia 4 ulas - bawang putih (kisar).
  14. Sedia 1/2 - ketul halia (kisar).
  15. Sedia - Cili kering (5-6 biji) kisar.
  16. Sedia Sedikit - garam dan perasa, gula.
  17. Sedia - Asam jawa(campur dalam air).
  18. Sedia Sedikit - Minyak untuk menumis bahan.
  19. Sedia - Rempah ratus(bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis).

Kangen dengan menu Roti Jala Kari Ayam yang biasanya ada di resto khas Aceh? Sekarang Endeusiast dapat membuatnya sendiri di rumah sebagai menu buka puasa yang menggugah selera! ⁣ ⁣ Ada yang beda dengan menu spesial yang satu ini. Resepi Roti jala kari ayam sedap mat gebu adalah sesuatu resepi makanan yang sangat istimewa dan merupakan makananan kegemaran Orang Melayu di Malaysia. Di samping itu, roti jala juga sangat dikenali di kalangan kaum-kaum lain seperti Orang Cina dan India.

11 Cara Membuat Roti jala pandan ayam kari

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Roti jala pandan ayam kari pula. Simple saja cuma 11 langkah.

  1. Gaul semua bahan tadi hingga sebati.
  2. Tapis bahan untuk elakkan ketulan tepung..
  3. Simpan dalam botol sos macam dalam gambar..
  4. Panas kan kuali non stick, sapu dengan sedikit marjerin atau mentega..
  5. Masak sehingga adunan berubah warna sedikit. Angkat dan gulung perlahan..
  6. Kari ayam..
  7. Tumis bahan kisar dan rempah ratus hingga naik bau..
  8. Masukkan paste kari dan paste jintan. Masak hingga pecah minyak..
  9. Masukkan ayam, gaul ayam hingga nampak kecut..
  10. Masukkan santan, bahan perisa, gula masak hingga kari pekat dan pecah minyak..
  11. Siap untuk dihidang. Selamat mencuba.

Kari ayam untuk dimakan dengan roti jala mestilah sedikit pekat, baru kaw kaw. Tak boleh seperti kuah kari biasa yang dimakan dengan nasi. Saya harus mengakui yang saya pun kadang kadang gagal menghasilkan kari ayam untuk dicicah dengan roti jala. Roti jala yang dimakan dengan kuah kari pasti cita rasanya akan menggoda dan akan membuat Anda merasa ketagihan. Seperti yang telah kita ketahui Anda bisa menemukan roti jala kuah kari ini di berbagai tempat mulai warung, rumah makan dan juga restoran.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Roti jala pandan ayam kari ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!