Home

Cara Memasak Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 Mudah 20 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Assalamualaikum Terimakasih sudah singgah di chanel saya Nah kali ini saya akan berbagi resep ayam rendang Bahannya : Ayam Indofood Bumbu Instan Rendang. Resepi Rendang Ayam/ ini adalah kaedah membuat rendang ayam dengan mudah dan sedap , dengan aplikasi resepi rendang ayam , semuga dapat membantu anda menyediakan hidangan lauk untuk keluarga Anda. Resep Rendang Ayam - Siapa yang tidak tahu rendang?

Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 - velavinkabakery.com Ini adalah resepi Rendang Ayam yang saya sediakan sebaik balik dari pejabat hari Jumaat yang lalu. Senang untuk masak masa raya nanti. Bumbu Halus Rendang Ayam. rendang ayam, resep rendang ayam, resep masakan ayam, Ayam rendang, bumbu rendang jawa timur, rendang ayam.

20 Ingredients of Resepi Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A untuk blend.
  2. Sedia 2 - bj bawang besar.
  3. Sedia 1 - labu bawang putih.
  4. Sedia 1 - inci halia.
  5. Sedia 1 - inci lengkuas.
  6. Sedia 1 - inci kunyit hidup (klu xdk, buh kunyit serbuk je).
  7. Sedia 4 batang - serai hiris halus.
  8. Sedia 1 - sudu jintan putih dan manis (campur).
  9. Sedia 4 - bj cili api (jika cili giling xpedas).
  10. Sedia 3 helai - daun limau purut (siat2 buang urat tengah).
  11. Sedia - Bahan B tambahan.
  12. Sedia 1 - senduk cili giling/ cili yg telah diblend.
  13. Sedia 2 - senduk santan pekat.
  14. Sedia 1 - senduk kerisik.
  15. Sedia 1 keping - asam keping.
  16. Sedia - C Bahan.
  17. Sedia 3 helai - daun limau purut(siat2 buang urat tengah).
  18. Sedia Daun - kunyit secukupnya.
  19. Sedia 3 helai - daun salam / bay leaf.
  20. Sedia - Garam dan penyedap rs secukupnya.

RESEP RENDANG AYAM - Rendang merupakan salah satu makanan khas Padang yang kelezatannya sudah diakui oleh para pecinta kuliner dunia. Bahkan, kelezatan makanan ini menduduki peringkat pertama di dunia mengalahkan makanan-makanan dari negara lainnya. Malah, kebanyakan resepi-resepi berasaskan ayam juga sangat mudah untuk dibuat. Rasa ayam yang lembut kenyal sangat menepati citarasa orang Malaysia.

6 Cara Membuat Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Blend semua bahan2 A termasuk daun limau purut.. sangat sedap dan wangi ðŸĪĪ.. kemudian tumis.. guna minyak melebihi bahan tumis ye, baru sedap...
  2. Kemudian, dah sebati tumisan td, masukkan cili yg telah di blend. Gaul sebati, dan masukkan daun kunyit yg diikat, daun salam, daun limau purut, dan daun kunyit yg dihiris.. Tumis sehingga pecah minyak...
  3. Masukkan ayam yg sudah dibasuh bersih hilang hanyir2 ayam tu.. kemudian gaul sebati, dan biarkan seketika dalam 5 mnt. Kemudian masukkan santan.. dan gaul sebati.. jangan masukkan air...
  4. Bila dh masukkan santan, gaul sebati, terus tutup dgn tudung periuk.. air wap disebalik tutup td tu akan menghasilkan air.. jd xperlu tambah air.. tutup dlm 5-7 mnt, guna api yg kecil ye...
  5. Kemudian, buka tudung periuk, dan masukkan kerisik, asam keping, garam dan penyedap rs secukupnya.. gaul sebati, dan biarkan masak dgn api yg kecil.. dalam 5 mnt boleh gaul naikkan yg dibawah ke ats, spy xhangit.. dan rendang masak elok...
  6. Dan masak sehingga kering ikut suka nak kering camana.. kt suka ada kuah2 n minyak2 sket heheh.. klu ada yg suka daun kunyit lebih, boleh masukkan lagi hujung2 masa dah nak tutup api.. apapu, perasakan rendang secukupnya spy sedap dan mak mentua bertambah syg ðŸĪŠ.. selamat mencuba..

Awalnya ayam goreng klasik dibuat dari daging ayam yang dibumbui rempah halus berupa ketumbar, bawang putih, kunyit, jahe, dan garam saja. Namun karena berkembangnya zaman, kini ayam goreng tak melulu hanya di olah dengan bumbu kuning ayam sederhana saja. Mak Bagi Resepi Ayam Golek Untuk Meniaga Di Bazar Ramadhan. Resep Sate Ayam - Sajian sate cukup unik karena potongan-potongan daging kecilnya yang ditusuk lidi kelapa/bambu, dipanggang menggunakan bara arang kayu. Tak hanya dagingnya, aneka bahan dalam bumbunya membuat setiap resep sate mampu memanjakan lidah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!