Home

Resepi Cucur Udang Rangup Cepat 17 Bahan

Aneka Resepi Masakan Udang Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Cucur Udang Rangup di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Cucur Udang Rangup yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Cucur Udang Rangup - velavinkabakery.com

17 Ingredients of Resepi Cucur Udang Rangup

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Cucur Udang Rangup ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahannya: 2 cawan tepung gandum 1/2 sudu besar yis (mauripan).
  2. Sedia - Air sejuk agak2.
  3. Sedia - Segengam taugeh. Secekak daun kucai (potong pendek2).
  4. Sedia 2 - biji cili besar dipotong kecil2.
  5. Sedia Sedikit - daun ketumbar dipotong kecil2.
  6. Sedia 1/2 - sudu serbuk kunyit.
  7. Sedia 1 - sudu 1/2 garam.
  8. Sedia - Udang secukupnya.
  9. Sedia - Minyak utk menggoreng.
  10. Sedia - Bahan utk kuah cili.
  11. Sedia 4 - biji cili besar*.
  12. Sedia 2 - sudu mkn cili giling*.
  13. Sedia 2 - biji bawang putih*.
  14. Sedia 2 - biji bawang merah*.
  15. Sedia 3 - sudu cili sos*.
  16. Sedia 3 - sudu mkn kacang tumbuk.
  17. Sedia - Blender semua bahan bertanda *.

6 Cara Penyediaan Cucur Udang Rangup

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Cucur Udang Rangup pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Dalam satu bekas, satu kan tepung, serbuk kunyit, yis, garam dan kacau rata. Tuang air sedikit demi sedikit sehingga mendapat adunan yang tidak terlalu cair atau pekat..
  2. Biarkan perapan dlm satu jam..
  3. Masukkan taugeh, kuchai, daun ketumbar dan cili gaul rata pada adunan tepung yg diperap tadi..
  4. Panaskan minyak dan goreng dalam minyak yang banyak. Rendamkan senduk dalam minyak panas. Kemudian tuangkan adunan cucur kedalam senduk yg tlh dipanaskan dan letak kan udang diatasnya. Dan bolehlah digoreng didlm minyak yg telah panas tadi sedikit sedikit siramkan minyak ke atas adunan yg didlm senduk. Selepas itu bolehlah gunakan garfu atau sudip utk menanggalkan adunan cucur udang yg didlm senduk dan teruskan goreng sehingga masak dan kekuningan..
  5. Langkah untuk masak kuah cili.
  6. Masukkan bahan yang diblender bersama cili sos dan kacang. Letak garam dan gula secukup rasa. masak sampai kuah nmpk pekat. Dan blh lah hidangkan utk family😁.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Cucur Udang Rangup ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!