Home

Cara Memasak Cucur Udang Kuah Kacang Enak 20 Bahan

Aneka Resepi Masakan Udang Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Cucur Udang Kuah Kacang di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Cucur Udang Kuah Kacang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Cucur Udang Kuah Kacang - velavinkabakery.com

20 Bahan - Bahan Resepi Cucur Udang Kuah Kacang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Cucur Udang Kuah Kacang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Cucur Udang.
  2. Sedia 1 cawan - Udang -.
  3. Sedia - Kubis- (agak2).
  4. Sedia - Cili merah- 1biji.
  5. Sedia - Taugeh.
  6. Sedia 2 cawan - Tepung gandum.
  7. Sedia - Tepung beras 3 sudu.
  8. Sedia - Garam secukup rasa.
  9. Sedia Sedikit - serbuk cili(kalau nak pedas).
  10. Sedia - Serbuk penaik. (taknak guna pun takpe).
  11. Sedia - Kuah kacang.
  12. Sedia 2 cawan - Kacang tanah siap tumbuk.
  13. Sedia - Bawang besar 2biji*.
  14. Sedia - Bawang putih 3 ulas*.
  15. Sedia - Belacan 2inci(agak2)*.
  16. Sedia 1 cawan - Gula merah.
  17. Sedia 1/2 cawan - Serbuk cili.
  18. Sedia - Garam secukuprasa.
  19. Sedia Daun - pandan.
  20. Sedia 1/2 cawan - Minyak masak.

9 Step by Step Cucur Udang Kuah Kacang

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Cucur Udang Kuah Kacang pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Campur tepung gandum,tepung beras, baking powder dan garam. Gaul sebati. Masukkan air dan dapatkan tektsur yang tak terlalu cair dan tak terlalu pekat. Ketepikan.
  2. Potong cili merah, bawang besar dan sagat kubis, agak2 je kubis nak banyak mana, kalau mcm sis suka banyak sebab bila makan rangup2 takde la rasa tepung semata2.Dan boleh masukkkan ke dalam adunan tepung tadi..
  3. Masukkan udang, gaul biar rata. Terpulang lah nak banyak mana udang, udang kering pn boleh udang besar lagi pon boleh, udang galah jangan pulak korang guna ya😝.
  4. Seterusnya akak goreng macam biasa, biar minyak panas dulu. Supaya takda lah coq udang korang serap minyak kan. Goreng sehingga masak..
  5. Untuk kuah kacang ini bahan2 sis guna,kacang tu sis beli yang dah siap tumbuk, haha pemalas betui aku ni. 😝Oh ya. Yang dalam mangkuk tu bahan bertanda * untuk tumis..
  6. Panaskan minyak dan masukkan daun pandan biar wangi.
  7. Masukkan bahan tumis iaitu bawang merah, bawang putih dan belacan.
  8. Biar pecah minyak, masukkan serbuk cili, kacau sebati kemudian masukkan gula merah. Biarkan gula cair dan pecah minyak.
  9. Masukkan kacang tanah gaul sebati, perasakan dengan garam. Kalau korang nak tambah aji pun boleh. Terpulang pada semua ya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Cucur Udang Kuah Kacang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!