Home

Cara Memasak Nasi Ayam sedap 1 jam siap Enak 10 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Ayam sedap 1 jam siap di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam sedap 1 jam siap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Ayam sedap 1 jam siap - velavinkabakery.com

45 Bahan - Bahan Resepi Nasi Ayam sedap 1 jam siap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam sedap 1 jam siap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 45 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan untuk Nasi:.
  2. Sedia 4 - pot (ikut pot masing2 untuk 8 orang) Beras wangi.
  3. Sedia - Stok ayam ikut sukatan beras tadi untuk masak nasi.
  4. Sedia 1 helai - Daun pandan digunting kecil.
  5. Sedia 1 - sb butter.
  6. Sedia 2 - kuntum bunga lawang.
  7. Sedia 1 - kayu manis.
  8. Sedia 3 - sb Garam untuk digunakan di bbrpa langkah berbeza.
  9. Sedia 1 - sb Serbuk bawang putih (secukup rasa).
  10. Sedia 1 - sk Serbuk halia (secukup rasa).
  11. Sedia - Serbuk kunyit satu sudu kecil dijadikan pes.
  12. Sedia - Bahan Ayam goreng dan sos perapan ayam:.
  13. Sedia 2 - ekor Daging Ayam siap rebus dan tos.
  14. Sedia 1 - senduk Sos tiram.
  15. Sedia 1 - senduk Sos bbq.
  16. Sedia 1 - senduk Kicap manis.
  17. Sedia - Setengah sk Garam.
  18. Sedia - Setengah Serbuk lada hitam dan lada sulah (secukup rasa).
  19. Sedia 1 - sk Serbuk bawang putih (secukup rasa).
  20. Sedia - Minyak bijan setengah sudu kecil.
  21. Sedia - Bahan untuk sup:.
  22. Sedia 1 liter - Stok ayam tadi.
  23. Sedia 1 - sk Garam (secukup rasa).
  24. Sedia 1 - sb Serbuk bawang putih (secukup rasa).
  25. Sedia 1 - sk Serbuk lada sulah (secukup rasa).
  26. Sedia 1 helai - Daun bawang dipotong nipis.
  27. Sedia 2 - kuntum Bunga lawang.
  28. Sedia 1 - Kayu manis.
  29. Sedia 2 - sb Bawang goreng.
  30. Sedia 1 - senduk Sos tiram.
  31. Sedia 1 - sudu kecil Minyak bijan.
  32. Sedia - Bahan sos kuah kicap:.
  33. Sedia - Baki Sos perapan ayam.
  34. Sedia - Sup ayam 1 senduk.
  35. Sedia - Setengah sk Garam dan kicap secukup rasa).Pes tepung jagung cair.
  36. Sedia - Bahan sambal nasi Ayam :.
  37. Sedia 2 - senduk Cili kering (rebus & mesin dgn bwg putih dan bwg merah).
  38. Sedia 1 - sudu besar Cuka masakan.
  39. Sedia - Setengah senduk Gula.
  40. Sedia 1 - sudu kecil Serbuk bawang putih.
  41. Sedia - Ulaman/Hiasan:.
  42. Sedia - Tomato di potong bulat.
  43. Sedia - Timun dipotong serong/tegak.
  44. Sedia Daun - bawang secukupnya.
  45. Sedia - Bawang goreng secukupnya.

10 Step by Step Nasi Ayam sedap 1 jam siap

Dah ada 45 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam sedap 1 jam siap pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Sediakan stok ayam. Rebuskan dua ekor ayam yang telah dipotong kecil dan dibersihkan dengan 2 Liter air masak. Tambah sikit garam, serbuk halia dan serbuk bawang putih. Rebus api kuat hingga mendidih dlm 15minit..
  2. Apabila telah keluar minyak lemak pada air rebusan tadi keluarkan ayam dengan penyepit. Tapis stok ayam dan masukkan stok ikut sukatan yang sesuai dengan periuk nasi masing2 ke dalam 4 pot beras yang telah dibersihkan di dalam periuk nasi. Masukkan sekali bahan berikut: 1) 1 sudu butter. Garam,Serbuk bawang putih dan serbuk halia secukup rasa. 2) bunga lawang, kayu manis, daun pandan yang dipotong kecil..
  3. Nasi yang hampir masak diletakkan pes kunyit di beberapa tompok bahagian. Tutup semula. Sambung hingga masak. Sepatutnya bau dia wangi dan lemak..
  4. Buka penutup nasi, tunggu 15 minit baru dikacau manja2 nasi dengan pes kunyit tadi. Maka akan wujud nasi yang berlainan tone warna. Rasa nasi ni sedap lemak butter, lembut dan cukup rasa tak tawar..
  5. Ayam rebus yang diangkat dan ditoskan airnya tadi tu di gaul dengan semua bahan sos perapan di atas. Perap sekejap dalam 15 minit sambil siapkan sup ayam..
  6. Sup ayam: Stok ayam tadi ditambah lagi air masak sampai jadi 1 liter semula. Masukkan semua bahan sup di atas. Renehkan dalam api sederhana 15minit. Sup akan rasa ayam yg jelas dan sikit kekacang sbb minyak bijan tadi. Juga tak tawar..
  7. Goreng ayam yang diperap dengan minyak separa panas dengan minyak separuh tinggi ayam. 7 minit maksimum angkat. Ayam lembut di dalam dan garing di luar. Hitam luar bukan hangus tapi sos perapan. Rasa dia sikit lagi macam ayam wing pizza hut..
  8. Minyak yang digunakan untuk goreng ayam guna semula untuk hasilkan sambal nasi ayam. Masukkan cili kering mesin. Tutup dan Tumis hingga pecah minyak. Api sederhana. Masukkan baki bahan lain. Kacau lagi dalam 10minit. Siap. Cuka akan beri rasa sikit masam. Gula akan imbangkan pedas dan masam sambal..
  9. Sos kicap pula guna baki sos perapan ayam tadi (lepas semua ayam digoreng) direnehkan. Tambah sup ayam 1 senduk, kicap dan garam secukup rasa. Tambah tepung jagung yg dicairkan untuk pekatkan kuah. Boleh tambah sikit serbuk lada hitam untuk rasa berbeza. Kicap rasa dia macam ayam cuma lebih gelap..
  10. Hidang nasi ayam tomato, timun, dan ayam goreng. Tabur daun bawang dan bawang goreng atas nasi. Letak sikit sos kicap atas ayam. Jangan lupa sambal, sup dan sos kicap dalam mangkuk kecil. Selamat memasak. InshaAllah tetamu pasti termimpi2 nasi ayam kita. Memang level kedai nasi ayam power. 😍❤.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam sedap 1 jam siap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!