Home

Resepi Nasi Ayam Nz Sedap 38 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Ayam Nz di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Nz yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Ayam Nz - velavinkabakery.com

38 Ingredients of Resepi Nasi Ayam Nz

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Nz ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 38 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - nasi.
  2. Sedia - Beras 5 pot.
  3. Sedia - Air rebusan ayam secukupnya (Cara masak macam nasi putih biasa).
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih (Hiris nipis).
  5. Sedia 1/2 - biji bawang besar (Hiris nipis).
  6. Sedia 2 - inci halia (Hiris nipis).
  7. Sedia 2 - sudu besar mentega.
  8. Sedia 1/2 - sudu kecil serbuk kunyit.
  9. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  10. Sedia 3 helai - daun pandan.
  11. Sedia - ayam perapan.
  12. Sedia 1 - ekor ayam yang dipotong 4 (direbus dahulu).
  13. Sedia 10-15 gelas - air untuk rebus(bergantung kepada ayam dan periuk).
  14. Sedia 2-3 - sudu besar serbuk lada hitam ajishio.
  15. Sedia 4-5 - sudu besar sos tiram.
  16. Sedia 3/4 cawan - kicap lemak manis.
  17. Sedia - sos cili.
  18. Sedia 5-6 - biji cili merah.
  19. Sedia 3-4 - biji cili padi (optional jika ingin pedas).
  20. Sedia 3-4 - sudu besar gula perang (secukup rasa).
  21. Sedia 1 - sudu kecil garam (secukup rasa).
  22. Sedia 1/2 cawan - air rebusan ayam.
  23. Sedia 2 - inci halia & 5 ulas bawang putih dari dalam rebusan ayam.
  24. Sedia - Semua di atas kisar sekali.
  25. Sedia - sos kicap.
  26. Sedia - Ramuan kicap yang digunakan untuk perapan ayam.
  27. Sedia - Tapis dahulu dahulu sebelum dihidang.
  28. Sedia - salad.
  29. Sedia 2-3 batang - timun (Potong bulat dan serong).
  30. Sedia 1-2 - pokok salad.
  31. Sedia 3-4 - biji tomato (Potong bulat).
  32. Sedia - sup.
  33. Sedia 1 ulas - bawang putih (hiris halus).
  34. Sedia 3 ulas - bawang merah (hiris halus).
  35. Sedia - Air rebusan ayam.
  36. Sedia 1 sudu teh - gula perang.
  37. Sedia 1/2 sudu teh - garam.
  38. Sedia 1 - tangkai daun sup (hiasan).

9 Cara Penyediaan Nasi Ayam Nz

Dah ada 38 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Nz pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan yang diperlukan. Ayam dipotong 4 dan dicuci bersih. Salad dicuci bersih. Timun dan tomato dipotong bulat mengikut citarasa..
  2. Rebus ayam bersama halia, bawang putih dan garam sehingga masak..
  3. Bahan untuk sediakan nasi yang akan dimasak. Hiris nipis bawang putih, halia, bawang merah seperti dalam gambar. Tumis semua bahan yang dihiris dengan mentega sehingga naik bau dan sedikit kekuningan.
  4. Bila sudah kekuningan, masukkan 1-2 senduk air ayam yang direbus..
  5. Cuci beras bersih-bersih. Masukkan tumisan bawang putih, halia dan bawang besar tadi ke dalam periuk nasi bersama beras yang telah di cuci. Selebihnya gunakan air ayam dari ayam yang telah direbus. Masukkan serbuk kunyit, garam dan daun pandan. Boleh terus dimasak..
  6. Ambil ayam yang telah direbus. Lumurkan dengan serbuk lada hitam, sos tiram dan kicap manis. Perap sekurang-kurangnya 1 jam. Lagi lama diperap lagi sedap. Sos perapan ini nanti ditapis dan dimakan sebagai sos kicap bersama nasi.
  7. Bila sudah perap, goreng sekejap sahaja sebab ayam tu sudah masak. Semasa disediakan bersama nasi, ayam boleh dipotong kecil.
  8. Kisar cili merah bersama halia dan bawang putih yang di ambil dalam rebusan ayam. Masukkan air rebusan ayam, garam dan gula. Kisar dan boleh hidangkan bersama bahan lain.
  9. Untuk menyediakan sup, tumis bawang merah dan bawang putih. Masukkan air rebusan ayam. Kemudian garam dan gula. Tabur daun sup dan bawang goreng semasa menghidang. Selamat mencubašŸ˜˜.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Nz ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!