Home

Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : KARI AYAM BERKERISIK PADU Cepat 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : KARI AYAM BERKERISIK PADU di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan 👩‍🍳LAUK PAUK : KARI AYAM BERKERISIK PADU yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hi Semua, kali ni CN nak share resepi kegemara semua orang kat rumah ni, iaitu roti jala dan kari ayam berkerisik. Kalau bulan puasa, ni antara menu wajib. Roti Jala Lembut dan Kari Ayam Berkerisik yang Semerbak Harum.

👩‍🍳LAUK PAUK : KARI AYAM BERKERISIK PADU - velavinkabakery.com Resepi kari ayam berkerisik, mudah dan sedap, menggunakan kerisik dan serbuk kari daging sebagai bahan asas. Walaupun kari ayam adalah antara lauk pertama yang saya masak sejak zaman remaja namun tidak bermakna kita tidak boleh belajar untuk memperbaiki cara caranya. Melihat apa yang Kak Jee tulis dalam blognya, rempah kari hendaklah digoreng kering.

13 Bahan - Bahan Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : KARI AYAM BERKERISIK PADU

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat 👩‍🍳LAUK PAUK : KARI AYAM BERKERISIK PADU ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 2 ulas - bawang merah.
  3. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 2 sudu makan - kerisik.
  5. Sedia 4 sudu makan - rempah(dibancuh dengan sedikit air jadi pes).
  6. Sedia 1 - santan kotak karA.
  7. Sedia 3 - biji kentang(dipotong).
  8. Sedia 1 batang - kayu manis.
  9. Sedia 2 - kuntum bunga lawang.
  10. Sedia 1/4 cawan - air asam.
  11. Sedia - Minyak untuk menumis.
  12. Sedia 1/2 cawan - air.
  13. Sedia - Garam+serbuk perasa.

Ooo baru lah saya ingat, yang kakak saya. Aneka resipi lauk pauk kampung yang sesuai dijadikan sajian tetamu di majlis kenduri kendara. Kari Ayam dan Roti Jala【 Amelia Tamby Hussin 】. Ayam Masak Merah ala Lauk Pengantin.

7 Step by Step 👩‍🍳LAUK PAUK : KARI AYAM BERKERISIK PADU

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat 👩‍🍳LAUK PAUK : KARI AYAM BERKERISIK PADU pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Tumbuk bawang merah dan bawang putih..
  2. Tumiskan bahan yg ditumbuk berserta kulit kayu manis, bunga lawang sehingga naik bau..
  3. Masukkan rempah kari yang dibancuh, tumis sehingga pecah minyak..
  4. Masukkan air asam, berserta kerisik. Kacau sehingga pekat..
  5. Masukkan kentang dan ayam. Masukkan air.. Kacau rata.perasakan garam dan serbuk perasa. biar mendidih..
  6. Agak kering sikit masukkan santan. Kacau dengan api yg sederhana.
  7. Biarkan seketika. Agak kering sikit boleh tutup api. Dan hidangkan..

Kari Ayam Dan Roti Jala Amelia Tamby Hussin. Ayam Masak Merah Ala Lauk Pengantin. Kuih Ketayap Yang Lembut Dadar Gulung. Nasi Ayam Penyet Sedap, Tak Sabar Tunggu Azan. Beli Lauk Pauk Dengan Pilihan Terlengkap dan Harga Termurah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : KARI AYAM BERKERISIK PADU ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!