Home

Resepi Ayam Masak Kicap Enak 16 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Masak Kicap di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Semalam sempat jugakla masak lauk ayam masak kicap. Tapi cam biasalah, Dya sekarang ni jenis malas gi kedai. Jadinya guna apa barang yang ada je kat rumah.

Ayam Masak Kicap - velavinkabakery.com Ayam masak kicap is one Malay dish which is commonly found in Malaysia or even in Indonesia. The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. Ayam masak kicap, ayam kicap atau ayam kecap ialah ayam hidangan rebus atau reneh dalam kicap manis (Kecap manis atau kicap lemak manis) yang biasa dijumpai di Indonesia dan Malaysia.

16 Ingredients of Resepi Ayam Masak Kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam.
  2. Sedia 2 tsp - Serbuk Kunyit.
  3. Sedia 1 tsp - Garam.
  4. Sedia 4 - Sekawan -Kayu Manis,Bunga Lawang,Buah Pelaga & Cengkih.
  5. Sedia 1 - Biji Bawang Besar - hiris nipis.
  6. Sedia 3 Ulas - Bawang Putih - hiris nipis.
  7. Sedia 1 - inci Halia - hiris nipis.
  8. Sedia 5 - Biji Cili Api.
  9. Sedia 1 tbsp - Sos Cili.
  10. Sedia 1 tbsp - Sos Tomato.
  11. Sedia 1/2 cawan - Kicap Manis.
  12. Sedia 1 Cawan - Air.
  13. Sedia - Hiasan.
  14. Sedia 1 - Biji Bawang Besar - potong baji.
  15. Sedia 1 - Biji Tomato - potong baji.
  16. Sedia - Minyak - untuk menggoreng.

Di Indonesia, ayam kecap adalah kepingan ayam yang direneh dalam kecap manis. Ayam masak kicap dapat dijadikan lauk dan dimakan bersama nasi untuk makan petang mahupun malam. Ayam masak kicap juga biasa dihidangkan untuk kenduri dan majlis kahwin. Resepi Ayam Masak kicap mudah yang Sedap dimakan bersama nasi panas!

5 Step by Step Ayam Masak Kicap

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Kicap pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Sediakan bahan yang diperlukan.Ayam dicampur serbuk kunyit dan garam.Gaul sebati kemudian goreng separuh masak.Ketepikan..
  2. Mula-mula hiris nipis bawang merah,bawang putih dan halia.Basuh 4 sekawan dan bersihkan cili padi.Ketepikan..
  3. Gunakan kuali yang sama (gorengan ayam) dan masukkan minyak gorengan ayam tadi dalam 2 tbsp bagi menumis bawang,4 sekawan dan cili padi.Goreng sampai naik bau.Kemudian masukkan sos cili,sis tomato dan kicap.Tumis sebentar kemudian masukkan air..
  4. Masukkan gorengan ayam dan reneh dalam 15 minit bagi meresap kuah ke dalam daging ayam.Kemudian boleh dimasukkan potongan bawang,tomato dan cili padi..
  5. Gaul sebati.Sedia untuk dihidang..

Kacau dan tutup, biarkan sehingga ayam menjadi empuk. Kalau disebut resepi ayam masak kicap , teringat kepada anak-anak saudara saya yang menjadi kegemaran mereka. Tak perlukan lauk lain,cukup dengan ayam kicap,bertambah nasi dimakan mereka. Bila sudah mendidih, masukkan ayam, kicap dan bahan-bahan lain. Pastikan masak dengan api kecil supaya stok pati ayam meresap ke dalam ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!