Home

Resepi Pedal Ayam Goreng Kunyit Sedap 11 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Pedal Ayam Goreng Kunyit di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Pedal Ayam Goreng Kunyit yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. dalam video ini saya tunjukkan bagaimana cara saya memasak Sambal Goreng Pedal Ayam. Resep Ayam Goreng - Untuk mengolah makanan berbahankan ayam memang ada banyak sekali caranya, bahkan karena di Indonesia terkenal akan rempat-rempah yang sangat kaya maka ayam itu sendiri bisa di hidangkan dengan cita rasa manis, gurih, berkuah kental hingga dominan rasa pedas. Selalunya hati dan pedal ayam hanya digoreng atau sebagai rencah masak sayur.

Pedal Ayam Goreng Kunyit - velavinkabakery.com With food trucks making this a fast food meal, we just had to feature this recipe for all of you. It is simple, delicious and truly satisfying! Cara -cara : Lumur pedal hati dengan garam kunyit.

11 Bahan - Bahan Resepi Pedal Ayam Goreng Kunyit

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Pedal Ayam Goreng Kunyit ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 300 g - pedal ayam.
  2. Sedia - Serbuk kunyit.
  3. Sedia 2 - biji kentang dipotong nipis.
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  5. Sedia - Setengah biji bawang kuning.
  6. Sedia 5 - biji cili padi.
  7. Sedia - Setengah batang lobak merah dipotong panjang.
  8. Sedia - Kacang buncis dipotong serong.
  9. Sedia - Sos tiram.
  10. Sedia Sedikit - minyak.
  11. Sedia Sedikit - garam dan gula.

Guna minyak goreng pedal hati tadi tapi kurangkan sedikit. Resep 'ayam goreng kunyit' paling teruji. Sajian ayam goreng kunyit mungkin sudah lagi tak asing ditelinga anda. Mudah, cepat, lazat. ? masak ni je dah cukup dah.

4 Cara Memasak Pedal Ayam Goreng Kunyit

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Pedal Ayam Goreng Kunyit pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Pedal ayam digaul dengan kunyit dan garam kemudian digoreng hingga kekuningan emas. Begitu juga kentang dihiris nipis dan digoreng dalam minyak yang sama. Setelah siap goreng, ketepikan. Sementara itu, sedia potongan bahan-bahan seperti cili padi, bawang putih, bawang kuning, lobak merah dan kacang buncis..
  2. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang dan cili padi seketika hingga naik bau. Masukkan kacang buncis, dan lobak merah. Gaul rata hingga sedikit layu..
  3. Masukkan sos tiram dalam sesudu besar, gaul seketika. Kemudian masuk serbuk kunyit, kacau adukkan. Masukkan pedal ayam dan kentang yang telah digoreng tadi. Tambahkan sedikit garam dan gula secukup rasa. Tutup api..
  4. Siap dihidang dengan nasi putih bersama telur mata dan sambal belacan. Makan sambil gaul dengan kicap..

Tak payah masak sayur sebab dah ada sayur kat dalam ayam. Adik-adik yang baru nak belajar masak tu boleh cuba resepi ni sebab memang senang. Yang dah terer masak pun boleh. Ayam goreng kunyit adalah antara cara masakan ayam yang paling simple dan mudah tetapi sedap dimakan. Ia boleh dimakan terus dengan nasi putih ataupun dihidang menjadi nasi goreng ayam kunyit.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Pedal Ayam Goreng Kunyit ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!