Home

Cara Membuat Kari ayam pekat melikat Sedap 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kari ayam pekat melikat di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kari ayam pekat melikat yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Untuk kari ayam medan ini memang terkenal memiliki kuah yang agak pekat dengan warna yang lebih ke kuning-kuningan. Berbeda dengan kari yang lainnya, kari ayam medan memiliki harum yang bisa menggugah selera makan, begitu juga dengan daging. Kari ayam nya sangat sedap dengan kuah yang pekat.

Kari ayam pekat melikat - velavinkabakery.com Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa berbeda-beda di setiap negara. Dengan rasanya yang cocok hampir di semua lidah, tentu sajian ini sangat pas menemani makan pagi, siang maupun makan malam anda. Rempah kari ikan, daging ke ayam?

17 Ingredients of Resepi Kari ayam pekat melikat

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kari ayam pekat melikat ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 kg - ayam.
  2. Sedia 3 - sudu serbuk kari ayam/daging.
  3. Sedia 2 - sudu serbuk cili.
  4. Sedia 1 - sudu serbuk ketumbar.
  5. Sedia - Rempah 3 sekawan.
  6. Sedia 1/2 - sudu serbuk kari ikan.
  7. Sedia 1 - biji bawang besar(mayang).
  8. Sedia 3 ulas - bawang putih(tumbuk).
  9. Sedia 1/2 - inci halia(tumbuk).
  10. Sedia 1 - biji tomato(mayang).
  11. Sedia 2 - biji Ubi kenTang.
  12. Sedia daun - bawang.
  13. Sedia Daun - kari.
  14. Sedia 3/4 cawan - Santan.
  15. Sedia 1-2 cawan - Air.
  16. Sedia - Minyak masak.
  17. Sedia - Garam.

Nak try masak kari mcm sis. Saya ni asyik failed je masak kari Hehehehe. Resipi Kari Mamak Ikan Tenggiri Yang Super Sedap. Resipi Ayam Tandoori Masala Sesedap Sajian Di Kedai Mamak.

5 Step by Step Kari ayam pekat melikat

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kari ayam pekat melikat pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Panaskan minyak..tumis 3 sekawan sehingga wangi..masukkan bawang besar,bawang putih,daun kari dan halia..tumis smpai layu dan masukkan tomato...
  2. Setelah tomato agak lembut..masukkan rempah kari, serbuk ketumbar dan serbuk cili..gaul sekejap dan masukkan ayam serta kentang...
  3. Biarkan ayam masak selama 5 - 7 minit untuk ayam keluarkan air dan rempah masak...
  4. Tambahkan air biarkan ayam mendidih sekejap dan masukkan santan..biarkan sampai ayam dan ubi kentang masak sekata..perasakan dengan garam...
  5. Tutupkan api dan taburkan daun bawang..siap !.

Jika terlebih pekat, tambah air panas dan masak lagi. Kari Ayam is a familiar favorite to most of us here at home. Different communities have their own versions, be it the Malays, Indians, Peranakans, Eurasians or the Chinese. ยท Kari ayam - Malaysian curry chicken is what happens when you take Indian cooking into South East Asia. Tahukah anda bahawa mee kari adalah resepi yang dibawa oleh pedagang Cina? Lihat juga resep *kari ayam sayur* alaku enak lainnya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kari ayam pekat melikat ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!