Home

Resepi Ayam Masak Kicap Cepat 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Masak Kicap di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Semalam sempat jugakla masak lauk ayam masak kicap. Tapi cam biasalah, Dya sekarang ni jenis malas gi kedai. Jadinya guna apa barang yang ada je kat rumah.

Ayam Masak Kicap - velavinkabakery.com Ayam masak kicap is one Malay dish which is commonly found in Malaysia or even in Indonesia. The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. Ayam masak kicap, ayam kicap atau ayam kecap ialah ayam hidangan rebus atau reneh dalam kicap manis (Kecap manis atau kicap lemak manis) yang biasa dijumpai di Indonesia dan Malaysia.

10 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 kg - ekor ayam yang di potong kecil dan dibersihkan.
  2. Sedia - Rempah 3 sekawan.
  3. Sedia 1 batang - serai.
  4. Sedia 3 ulas - bawang merah 2 ulas bawang putih.
  5. Sedia - Seinci halia.
  6. Sedia - Kicap lemak manis.
  7. Sedia - Sebiji kentang dipotong sederhana.
  8. Sedia 1/2 - biji bawang besar Holland - belah 6.
  9. Sedia 2-3 - tangkai cili merah/cili padi.
  10. Sedia - Garam, gula dan secukup rasa.

Di Indonesia, ayam kecap adalah kepingan ayam yang direneh dalam kecap manis. Ayam masak kicap dapat dijadikan lauk dan dimakan bersama nasi untuk makan petang mahupun malam. Ayam masak kicap juga biasa dihidangkan untuk kenduri dan majlis kahwin. Resepi Ayam Masak kicap mudah yang Sedap dimakan bersama nasi panas!

3 Cara Penyediaan Ayam Masak Kicap

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Kicap pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan untuk tumis. Bawang merah, bawang putih di kisar kasar. Kentang digoreng sekejap sahaja..
  2. Ayam yang sudah dilumur garam dan kunyit digoreng separuh masak. Tumiskan dahulu rempah 3 sekawan dan serai yang diketuk. Kemudian tumis bahan yang dikisar tadi..
  3. Setelah bahan tumis tersebut harum, masukkan kicap dan air ikut citarasa nak kuah lebih atau tidak. Kemudian masukkan garam, gula dan bahan secukup rasa. Akhir sekali masukkan cili hidup ke dalam masakan tadi. Boleh la tutup api dan dihidangkan untuk dimakan bersama keluarga..

Kacau dan tutup, biarkan sehingga ayam menjadi empuk. Kalau disebut resepi ayam masak kicap , teringat kepada anak-anak saudara saya yang menjadi kegemaran mereka. Tak perlukan lauk lain,cukup dengan ayam kicap,bertambah nasi dimakan mereka. Bila sudah mendidih, masukkan ayam, kicap dan bahan-bahan lain. Pastikan masak dengan api kecil supaya stok pati ayam meresap ke dalam ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!