Home

Cara Memasak Ayam goreng Korea K’Drama Cepat 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam goreng Korea K’Drama di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam goreng Korea K’Drama yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Di video kali ini aku dan kak Shireen Sungkar akan masak ayam goreng ala drama korea (Korean fried chicken - Gochujang). I cant lie that i love korean food. korean bbq, i used to like K-Drama. I was a fan of bi Rain.

Ayam goreng Korea K’Drama - velavinkabakery.com Sering kan kalau kita nonton drama Korea ada adegan Oppa dan Unnie lagi makan ayam goreng? Tapi tahu gak sih, di Korea memang ada banyak restoran yang jual ayam goreng dengan berbagai macam rasa yang unik dan enak-enak. Ayam goreng korea. liat di postingan teman,sepertinya enak,pingin yoba bikin,ternyata enak.

13 Ingredients of Resepi Ayam goreng Korea K’Drama

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam goreng Korea K’Drama ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam dipotong kecil.
  2. Sedia 1 - biji limau nipis.
  3. Sedia 250 g - tepung jagung.
  4. Sedia 250 g - tepung gandum.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih cincang halus.
  6. Sedia 1 - sudu kecil minyak bijan.
  7. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  8. Sedia 2 - sudu besar serbuk halia.
  9. Sedia 3 - tangkai cili api dicincang halus.
  10. Sedia 1 - sudu besar cili giling.
  11. Sedia 4 - sudu besar kicap manis.
  12. Sedia 4 - sudu besar madu.
  13. Sedia 1 - sudu kecil cuka.

Lagi kekinian banget ya ni ayam 😄. Nyoba-nyoba bikin versi yang bisa Kali ini saya buat dengan saus Lada Hitam, bisa untuk lauk, bisa pula untuk snack teman nonton drama atau film. Pas banget nih, kalian wajib coba kuliner yang satu ini. Di resto Kyochon menyajikan makanan dengan menu ayam goreng yang kental akan citarasa Koreanya.

6 Cara Memasak Ayam goreng Korea K’Drama

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam goreng Korea K’Drama pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Bersihkan ayam kemudian Gaul Dan perap dengan air limau untuk menghilangkan bau hanyir ayam..
  2. Basuh ayam Dari perapan air limau. Masukkan bawang putih Dan garam. Gaul dua bahan ini Dan biarkan selama 10 minit..
  3. Campurkan tepung gandum, tepung jagung Dan tambahkan sedikit air. Pastikan kan campuran bahan ini cukup untuk menyalut ayam tadi..
  4. Celupkan potongan ayam sebelum Di goreng ke dalam tepung tadi. Kemudian Goreng ayam separuh masak Dan rehatkn selama 10 minit..
  5. Goreng sekali lagi ayam yang Direhatkan sehingga berwarna ke emasan..
  6. Masukan kicap manis, madu, cili giling, serbuk halia, cuka, minyak bijan ke dalam kuali panaskan sehingga mendidih kemudian masukkan ayam yang digoreng tadi, Gaul sehingga sehari. DAH SIAP!!! Sila hidangkan.

Pastinya bikin lidah ingin segera menyantapnya ya. Resep Ayam Goreng - Untuk mengolah makanan berbahankan ayam memang ada banyak sekali caranya, bahkan karena di Indonesia terkenal akan rempat-rempah yang sangat kaya maka ayam itu sendiri bisa di hidangkan dengan cita rasa manis, gurih, berkuah kental hingga dominan rasa pedas. Jajang artinya saus goreng, sedangkan myeon artinya mi. Masakan khas Korea ini sebenarnya memiliki pengaruh dari kuliner China. Kuliner ini semakin dikenal banyak orang, terutama orang Indonesia karena kian maraknya drama-drama Korea yang ditonton oleh masyarakat Indonesia.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam goreng Korea K’Drama ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!