Home

Resepi Kurma Ayam Spicy Mudah 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kurma Ayam Spicy di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kurma Ayam Spicy yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kurma Ayam Spicy - velavinkabakery.com

12 Bahan - Bahan Resepi Kurma Ayam Spicy

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kurma Ayam Spicy ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam (potong, bersihkan dan goreng separuh masak).
  2. Sedia 1 kotak - santan.
  3. Sedia 1 - pkt kecil rempah kurma.
  4. Sedia 4 ulas - bwg putih.
  5. Sedia 1 - biji bwg merah.
  6. Sedia 2 - biji ubi kentang (goreng sekejab).
  7. Sedia 10 - biji cili padi (ditumbuk sedikit).
  8. Sedia 1 - kulit kayu manis.
  9. Sedia 1 - btg serai (diketuk).
  10. Sedia 2 - biji bunga cengkih.
  11. Sedia 1 - biji limau kasturi.
  12. Sedia 1 - sdk garam.

3 Step by Step Kurma Ayam Spicy

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kurma Ayam Spicy pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Blend bwg putih, halia dan bwg besar. Tumis bunga cengkih, kulit kayu manis dan serai yg diketuk, lepas tu masukkan bahan blend masak hingga naik bau dan wangi..
  2. Masukkan rempah kurma yang telah dibancuh dengan sedikit air tadi, kacau hingga sebati dan rempah betul2 masak (pecah minyak).
  3. Tambah santan dan air bila mendidih bolehlah masukkan ayam, cili padi dan kentang yg telah digoreng separuh masak tadi. Masak dengan api sederhana dan kacau selalu, perisakan dengan garam jika kuah agak pekat boleh lah tambah sedikit lagi air.. Bila dah terasa asam garam nya boleh lah letak jus limau kasturi tadi dan tutup api. Selamat mencuba gaiss 😘😊.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kurma Ayam Spicy ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!