Home

Cara Membuat Kari ayam pekat tanpa santan Mudah 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kari ayam pekat tanpa santan di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kari ayam pekat tanpa santan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Video kali ni aku kongsikan Cara Masak Kari Ayam atau orang utara panggil gulai ayam tanpa santan. Ni resepi mak mertua akak. kari dia ni memang top dekat warung dia. orang datang dari jauh semata nak makan kari yg dimasak fresh on the spot. hehe. dia. Kari ni walaupun tak guna santan, tapi dia tetap pekat sama macam kita guna santan.

Kari ayam pekat tanpa santan - velavinkabakery.com Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa berbeda-beda di setiap negara. Dengan rasanya yang cocok hampir di semua lidah, tentu sajian ini sangat pas menemani makan pagi, siang maupun makan malam anda. Gulai ayam adalah sejenis masakan ayam, berkuah yang sering dihidangkan bersama nasi.

12 Bahan - Bahan Resepi Kari ayam pekat tanpa santan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kari ayam pekat tanpa santan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - biji Bawang merah.
  2. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  3. Sedia - Secubit biji sawi.
  4. Sedia - Kulit kayu manis dan 3 rempah sekwn.
  5. Sedia 1 - sudu besar serbuk kari dan cili.
  6. Sedia - Halia hiris halus.
  7. Sedia Daun - kari 1 tangkai.
  8. Sedia 1 - biji tomato.
  9. Sedia 3 - btg bendi.
  10. Sedia Daun - ketumbar.
  11. Sedia 1 - sudu besar asam jawa dicampur dgn 1 cawan air.
  12. Sedia - Ayam ambik bahagian isi. Potong kecik2.

Namun, ia turut sesuai untuk dijamah dengan pelbagai jenis roti, termasuk roti putih, roti mamak, roti tempayan, roti jala, dan roti nan. Kari ayam tanpa santan pun siap disajikan. Resep Kari Ayam Enak Dan Sederhana. Sebenarnya makanan India tidak jauh berbeda dengan Indonesia, makanan di sana juga terkenal kaya akan rempah seperti masakan asia pada umumnya namun penggunaan santan di dalamnya lebih pekat.

4 Instructions Kari ayam pekat tanpa santan

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kari ayam pekat tanpa santan pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Ayam dilumur kunyit.
  2. Mibyak 1 senduk. Tumis bhn tumbuk dan rempah.. Tumis naik bau.
  3. Masukkn ayam..kacau sekejap.. Masukkn air halia dan bendi.. Masak kuah hingga nmpak pekat.
  4. Isi garam dan perasa. Last tomato dan daun ketumbar.. Siap.

Mudah saja jika ingin makan kari ayam tanpa santan. Sebagian orang terkadang tidak makan masakan mengandungi santan antaranya. Mmg awersome lha kari tanpa santan. Cara Mudah Buat Tat Telur, Enak Rasa Dan Tidak Hanyir. Kari Ayam Tanpa Santan resepi Mertua.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kari ayam pekat tanpa santan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!