Home

Resepi Bubur Ayam Cepat 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Bubur Ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bubur Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Bubur Ayam - velavinkabakery.com

19 Bahan - Bahan Resepi Bubur Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bubur Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 cawan - beras (basuh dan toskan).
  2. Sedia 2 keping - isi ayam (rebus dan carik carik kasar).
  3. Sedia 6 cawan - air.
  4. Sedia 1/2 - biji bawang besar (di hiris nipis).
  5. Sedia 2 ulas - bawang putih (di hiris nipis).
  6. Sedia 1 - inci halia.
  7. Sedia 1 - biji ubi kentang (di potong dadu).
  8. Sedia 1/2 batang - lobak merah (di potong dadu).
  9. Sedia 1 - sudu besar serbuk pati ayam.
  10. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  11. Sedia - Lauk Tambahan (Pilihan).
  12. Sedia 1 - mangkuk ikan bilis.
  13. Sedia 3 keping - isi ikan masin kurau.
  14. Sedia 1 - senduk bawang goreng.
  15. Sedia 2 - tangkai daun bawang.
  16. Sedia 1 - tangkai daun sup.
  17. Sedia 2 - sudu besar kicap manis campur 3 biji cili padi (potong kecil).
  18. Sedia 1/2 batang - cili merah (di hiris serong).
  19. Sedia 1 - biji telur masin.

3 Cara Penyediaan Bubur Ayam

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bubur Ayam pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Panaskan air dalam periuk dan masukkan isi ayam. Rebus hingga masak. Angkat ayam dan ketepikan. Air rebusan nanti boleh guna masak bubur..
  2. Masukkan beras, halia, serbuk pati ayam, lobak merah dan kentang ke dalam air rebusan ayam tadi. Tambah air lagi sehingga melebihi paras beras 2 kali ganda. Biarkan hingga mendidih. Sesekali kacau agar bubur tak berkerak kat bawah..
  3. Masukkan garam dan ayam yang telah di carik carik kasar. Kalau nampak kering tambah je air dan masak hingga menjadi bubur. Tadaaa! Dah siap bubur ayam ala ala mcD. Boleh di makan dengan apa apa lauk tambahan lain ikut citarasa masing masing. SELAMAT MENCUBA! 😍.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bubur Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!