Home

Cara Membuat Ayam Goreng Kunyit Sempoi Enak 9 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Goreng Kunyit Sempoi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Goreng Kunyit Sempoi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi ayam goreng kunyit sempoi dan simple dimasak di tepi sawah setelah penat memancing daripada Abang Ayoi. Ayam Goreng Kunyit is the most wanted lunch meal for most Malaysians these days. With food trucks making this a fast food meal, we just had to feature this recipe for all of you.

Ayam Goreng Kunyit Sempoi - velavinkabakery.com Maka jadilah Nasi Goreng Ayam Kunyit, menu sempoi terlajak sedap. Sesuai sangat dengan orang bujang, tak pandai masak pun gerenti boleh buat punya. Gerenti sedap, puas hati dan tak payah tukar baju, keluar rumah dan buang minyak beli.

9 Bahan - Bahan Resepi Ayam Goreng Kunyit Sempoi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Goreng Kunyit Sempoi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 keping - dada ayam (potong kecil2).
  2. Sedia 1 - sdb serbuk kunyit.
  3. Sedia 1 - sdk garam halus.
  4. Sedia 1/2 - btg lobak merah (hiris kecil2).
  5. Sedia 1 - mangkuk kecil kacang pnjg(potong 3cm).
  6. Sedia 5 - biji cili padi (hiris halus).
  7. Sedia 1 - biji bwg putih (cincang halus).
  8. Sedia 1/2 - biji bwg holland (hiris).
  9. Sedia 2 - sdb sos tiram.

Sajian ayam goreng kunyit mungkin sudah lagi tak asing ditelinga anda. Sajian ayam yang khas dengan warna kuning dan garing ini, memang memiliki citarasa Nah, untuk anda yang penasaran ingin tahu seperti apa resep membuat ayam goreng kunyit yang garing dan renyah, maka mari. Resep Ayam Goreng - Ayam goreng tentu sangat nikmat dan disukai seluruh orang. Selain itu, menu makanan satu ini selalu ditemukan dalam setiap acara.

4 Cara - Cara Ayam Goreng Kunyit Sempoi

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Goreng Kunyit Sempoi pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Gaul rata ayam dengan serbuk kunyit dan garam.
  2. Panaskan minyak dalam kuali goreng ayam hingga garing dan kekuningan angkat..
  3. Gunakan sedikit minyak lebih goreng ayam tadi tumis bwg putih dan bwg holland dah layu sedikit masukkan kesemua sayur tadi, kacau rata dan letak garam dan sos tiram kacau lagi biar sebati semua dan boleh lah tutup api. Sis suka sayur tak masak sangat sebab sedap dan rangup..
  4. Siapp untuk dihidang, sedap fimakan panas2. Selamat mencuba gaiss 🧡.

Misalnya pesta pernikahan, ulang tahun, agenda rapat, dan acara formal lainnya. Bahan-bahan ayam goreng kunyit untuk dua orang makan. Anda boleh juga gantikan ayam dengan daging dan taraa, ianya menjadi resepi daging goreng kunyit. Mudah, cepat, lazat. ? masak ni je dah cukup dah. Tak payah masak sayur sebab dah ada sayur kat dalam ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Goreng Kunyit Sempoi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!