Home

Resepi Tomyam putih ayam ala thai Sedap 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Tomyam putih ayam ala thai di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Tomyam putih ayam ala thai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Tom yam ayam bersantan ala thai. Tomyam putih ini seakan-akan sup tapi rasanya sangat sedap seperti tomyam biasa. So paling mudah tomyam ayam pekat ala thai ler saya masak.

Tomyam putih ayam ala thai - velavinkabakery.com Mmg sedap betul tomyam ni, simple pun nak sedia kan. Tomyam merupakan salah satu hidangan Thai yang sangat popular dan digemari masyarakat setempat. Bagi yang tidak suka dan tidak boleh makan masakan pedas, tomyam putih adalah alternatif yang sedap dan terbaik buat anda.

16 Ingredients of Resepi Tomyam putih ayam ala thai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Tomyam putih ayam ala thai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam/Seafood.
  2. Sedia - 1 1/2Cawan Air.
  3. Sedia 1 - kiub Pati ayam maggi.
  4. Sedia 3 batang - serai (Potong serong).
  5. Sedia 1 - inci lengkuas (Hiris Nipis).
  6. Sedia 1/2 - Bawang holland.
  7. Sedia 5 Helai - daun limau purut (buang tangkai).
  8. Sedia - Cendawan Tiram.
  9. Sedia - Bunga kubis.
  10. Sedia - Carrot.
  11. Sedia - Cili padi (Ikut kepedasan yg kita mau).
  12. Sedia 2 - sdb sos ikan.
  13. Sedia - Garam secukup rasa.
  14. Sedia - Tomato.
  15. Sedia 2-3 - Biji limau nipis Size sederhana (buang biji) (Jika mau lebihkan rasa masam lebihkan limau).
  16. Sedia Daun - ketumbar (Penaik aroma masakan thai).

Hi semua, kali ni Che Nom nak share resepi tomyam kuah putih ala Thai yg pedas, masam secukup rasa, sama macam yg Che. Resepi tomyam ala Thai adalah dengan menambah lengkuas/daun ketumbar. Segar rasa dapat hirup kuah tomyam ni. Seakan sup rasanya cuma sedikit masam dan pedas.

4 Cara Membuat Tomyam putih ayam ala thai

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Tomyam putih ayam ala thai pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Panaskan air dan masukkan ayam, serai,lengkuas, bawang holland dan pati kiub ayam (Remeskan sekejap sampai ayam masak) Dan masukkan daun limau purut yang dah dbuang tangkai blkng.
  2. Masukkan sayur dan sos ikan. Selepas itu masukkan garam (Agak agak sebab sos ikan dah masin). Biarkan mendidih masukkan tomato.
  3. Tutup api dan perahkan limau nipis. Masukkn daun ketumbar ☺️ (Dalam gambara tak ada daun ketumbar sebab sis lupa beli) πŸ˜‚.
  4. Note : Jika nak guna seafood (Sotong/Udang) masukkan Seafood setelah masukkan sayur 😊.

Selain dari ayam, boleh juga buat kuah daging ataupun seafood. Makan dengan nasi panas dan telur dadar serta kailan ikan masin. Masukkan ayam terlebih dahulu, hingga ayam bertukar warna putih.sedap. Ini rahsia dan petua sedapkan resepi tomyam Thailand. Selepas air mendidih, masukkan ayam dan pastikan sehingga ayam bertukar warna menjadi putih supaya ia lebih sedap dimakan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Tomyam putih ayam ala thai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!