Home

Cara Memasak Tomyam Ayam ala Thai Sedap 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Tomyam Ayam ala Thai di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Tomyam Ayam ala Thai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Tom yam ayam bersantan ala thai. Ayam Goreng Berempah & Nasi Lemak Kukus So paling mudah tomyam ayam pekat ala thai ler saya masak.

Tomyam Ayam ala Thai - velavinkabakery.com Hi semua, kali ni Che Nom nak share resepi tomyam kuah putih ala Thai yg pedas, masam secukup rasa, sama macam yg Che. Resepi tomyam ala Thai adalah dengan menambah lengkuas/daun ketumbar. Untuk tomyam kali ini, saya cuba masak dengan menggunakan tomyam paste yang dibuat sendiri menggunakan resepi authentic dari Thailand.

13 Ingredients of Resepi Tomyam Ayam ala Thai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Tomyam Ayam ala Thai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 6 cawan - air.
  2. Sedia 6 - sudu membukit pes tomyam Thailand.
  3. Sedia 1 batang - serai dititik.
  4. Sedia 1/2 - biji bawang Holland dihiris kasar.
  5. Sedia 1 - akar ketumbar.
  6. Sedia 2 - ketul dada ayam (sebesar tapak tangan) dipotong kiub.
  7. Sedia 1/2 batang - lobak merah dihiris.
  8. Sedia 1 batang - saderi dihiris.
  9. Sedia 1 sudu makan - stok ayam.
  10. Sedia Daun - limau purut, ketumbar, sup.
  11. Sedia 1 sudu makan - gula.
  12. Sedia 1/2 - sudu kfc garam halus.
  13. Sedia - Cili api dititik.

Antara keistimewaan masakan Thai adalah bahan rempah yang digunakan adalah semuanya dari bahan yang segar, contoh nya halia, lengkuas. (MAHN) mengenai resepi cara memasak tomyam Thai resepi arwah tok milik keluarga mereka. Rata-rata yang sudah mencuba resepi ini memberi maklum Nota: Nak tahu tak dekat mana rahsia sedap tomyam Thai ialah dekat akar ketumbar dan lengkuas. Ini salah satu petua sedapkan tomyam tau. Anda boleh mencuba dan boleh juga menambahkan bahan-bahan Mengapa akar ketumbar?

7 Cara Memasak Tomyam Ayam ala Thai

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Tomyam Ayam ala Thai pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Didihkan air baru masukkan pes..
  2. Bawang, serai dan akar ketumbar. Ayam yg ditos kering..
  3. Lobak merah dan batang saderi..
  4. Stok ayam dan daun limau purut. Tutup periuk, api sederhana 7-10 minit sampai bawang kelihatan kembang jernih. Masa ni lobak merah dan saderi dah lembut..
  5. Nota = Stok ayam boleh digantikan dengan seketul kiub pati ayam. Masa ni boleh masukkan cili api jika inginkan extra pedas. Pes jenama ni dah cukup pedas jadi sy tak letak cili api..
  6. Perasakan dengan gula dan garam (adjust ikut citarasa). Taburkan daun ketumbar dan daun sup. Tutup api..
  7. Kuah makin pekat sebati bila dah seharian. Boleh tambah air masa dipanaskan atau tak perlu jika suka..

Ini rahsia dan petua sedapkan resepi tomyam Thailand. Selepas air mendidih, masukkan ayam dan pastikan sehingga. Kebanyakan tomyam Thai yang dimasak di kedai akan dimasak oleh tukang masak dari Thailand. Ayam (potong kecil-kecil, baru sedap. (Lupa nak tangkap gambar) Nak tambah seafood mcm udang Nota: Nak tahu tak dekat mana rahsia sedap tomyam Thai ialah dekat akar ketumbar dan lengkuas. Be the first to review this recipe.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Tomyam Ayam ala Thai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!