Home

Cara Membuat Bihun sup utara Mudah 18 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Bihun sup utara di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bihun sup utara yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. #BihunSupUtara #MeehoonSupUtara #BihunSup Resepi Lengkap Bihun Sup Utara Bersama Sambal Merah Meehon Sup Utara Ada Lebihan Daging Korban Boleh Cuba Buat. Saya memang suka buat resepi bihun sup utara kerana keunikaan rasa dan sajian hidangan itu Teringat setiap minggu, mesti keluar makan bihun sup ni di kedai bawah jejantas berhampiran pekan. Mulai hari ini kedai Bihun Sup Utara Daging Segenggam akan beroperasi macam biasa.

Bihun sup utara - velavinkabakery.com Jika ada yang masih mencari idea untuk juadah rumah terbuka atau majlis keramaian, bolehlah dihidangkan bihun sup utara sebagai salah satu menu utama. Bihun sup utara ialah hidangan ala Melayu. Bihun sup utara selalunya dihidangkan bersama sup daging, tulang atau perut yang direbus hingga lembut.

18 Bahan - Bahan Resepi Bihun sup utara

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bihun sup utara ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 kg - Bihun.
  2. Sedia - Ayam dada.
  3. Sedia - Bawang besar 1 biji*.
  4. Sedia - Bawang putih 3 ulas*.
  5. Sedia - Halia 2 inci*.
  6. Sedia - Lada sulah.
  7. Sedia - Kiub ayam 1.
  8. Sedia - 4 sekawan.
  9. Sedia - Daun sup.
  10. Sedia - Daun bawang.
  11. Sedia - Bawang goreng.
  12. Sedia - Blender ke semua yg bertanda *.
  13. Sedia - Bahan2 sambal:.
  14. Sedia - Cili serbuk 6 sudu.
  15. Sedia - Bawang kecil 2 ulas*.
  16. Sedia - Bawang putih 1 ulas*.
  17. Sedia - Sedikit belacan*.
  18. Sedia - Tumbuk bahan bertanda*.

Untuk anda yang tidak suka daging boleh. Bismillahirrahmanirrahim, Untuk bihun sup utara, trademark nya adalah bihun berwarna kuning dan. Resepi Bihun Sup Utara, resepi menggunakan rempah sup yang asli dan tulang yang segar. Juadah yang sesuai dihidangkan pada hari raya dan paling terkenal di utara tanahair.

5 Cara Membuat Bihun sup utara

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bihun sup utara pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Panaskan sedikit minyak..masukan 4 sekawan..masukan bahan blender masak hingga ia naik bau...
  2. Masukan dada ayam..masak sekejap..masukan air 200ml..masak hingga mendidih...
  3. Angkat dada ayam..sejukan dan boleh lah siat2 untk menjadi bahan sampingan...
  4. Bila kuah dah mendidih masukan garam,perasa dan juga lada sulah..siap untuk hidangan 🥰.
  5. Sambal: panaskan sedikit minyak untuk menumis bahan tumbuk* masukan cili yg telah d bancuh bersama sedikit air...masak hingga pecah minyak! Masukan perasa garam dan gula...dah siappp untk hidangan 🥰.

Bihun sup dia terasa utara yg Best cabai hitam n layanan vvip xsombong n harga mampu makan cuba sekali terus ketagih. Lepas dari tu boleh mai order di kedai bungkus mcm biasa. Selalu buat bihun sup biasa je kan… So apa kata sesekali kita cuba buat bihun sup utara pulak. Sebelum tu, nak tahu tak apa bezanya bihun sup utara ni dengan bihun sup biasa? Sejak merantau berpuluh tahu dulu, jarang-jarang sekali dapat merasa bihun sup yang sedap seperti di negeri asal dulu iaitu Kedah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bihun sup utara ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!