Home

Cara Memasak Ayam masak cili kering Cepat 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam masak cili kering di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak cili kering yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. RESEPI : AYAM MASAK CILI KERING a.k.a SICHUAN SPICY CHICKEN. ~bahan bahan untuk ayam goreng salut tepung~. Selalunya kita masak ayam dengan cili buat sambal. Kali ni kita masak dengan cili kering Pula.

Ayam masak cili kering - velavinkabakery.com Haa jangan pulak ada yang nak komen, masak lemak cili padi nogori, tak guna bawang. Itu pun saya tahu tapi tekak masing masing kan, kalau nak letak sebiji dua bawang, bukan. Kat rumah ni kalau tak masak ayam memang tak sah!

14 Bahan - Bahan Resepi Ayam masak cili kering

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak cili kering ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 300 g - Isi ayam.
  2. Sedia - Tepung goreng segera.
  3. Sedia - Cili kering 8biji ikut kepedasan gunting kasar-kasar.
  4. Sedia Daun - kari.
  5. Sedia - Bawang merah 5biji.
  6. Sedia 3 ulas - Bawang putih.
  7. Sedia - Cili api 3biji.
  8. Sedia - Halia 1 inci.
  9. Sedia - Sos tomato 2 sudu.
  10. Sedia - Sos cili 1 sudu.
  11. Sedia - Sos tiram 1 sudu.
  12. Sedia - Asam jawa adabi.
  13. Sedia - Air.
  14. Sedia - Perasa garam gula secukup rasa.

Adik saya memang tak makan ikan+sotong+udang+kerangan laut. Sesiapa yang makan ayam aje, bolehlah join si kamil hakim ni. peace!! Resepi ayam masak CILI kering stail cina muslim. It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api.

7 Cara Memasak Ayam masak cili kering

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak cili kering pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Potong ayam ikut saiz yg dikendaki. Ikut arahan dr tepung goreng ayam pilihan kita. Goreng hingga masak dan crispy.
  2. Tumis cili kering dan daun kari dengan sedikit minyak hingga layu.
  3. Masukkan bawang putih, merah, halia, cili api. Tumis hingga layu.
  4. Masukkan sedikit air, sos tomato, cili, tiram, asam jawa.
  5. Klau hingga pekat dan perasakan.
  6. Bila sos dah pekat, masukkan ayam yg kita sudah goreng tadi.
  7. Kacau rata dan dahhh siap.

Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja Tuanku Munawir), full of Moghul infuence, not quite Minangkabau! Located in the state's royal town of Seri Menanti, the mosque is next to the Old Palace. Masukkan ayam masak sambil diaduk hingga ayam berubah warna. b. Tuang air secukupnya lalu masak hingga matang. c.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak cili kering ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!