Home

Cara Memasak Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu Sedap 58 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu - velavinkabakery.com

58 Bahan - Bahan Resepi Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 58 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A.
  2. Sedia - Beras - sy guna 4 cawan sukat beras - rendam sekejap.
  3. Sedia - Ayam - sy buat 7 ketul ayam - basuh bersih.
  4. Sedia - Bahan B (rebusan ayam).
  5. Sedia 2 1/2 cawan - air.
  6. Sedia 2 - sudu penuh rempah sup serbuk.
  7. Sedia 1/2 - sudu serbuk kurma.
  8. Sedia 1/2 - sudu serbuk ketumbar.
  9. Sedia 1/2 - sudu jintan putih.
  10. Sedia 2 helai - daun salam.
  11. Sedia 1 helai - daun pandan.
  12. Sedia 1 helai - bahagian akar daun sup.
  13. Sedia 1 - inci halia - ketuk.
  14. Sedia 1 - kiub ayam.
  15. Sedia - Bahagian C (Tumis utk nasi).
  16. Sedia 1 - bj bawang - hiris.
  17. Sedia 1/2 - inci halia - hiris.
  18. Sedia 2 - bj bawang putih - hiris.
  19. Sedia 1 helai - daun pandan.
  20. Sedia 4 - pelengkap kayu manis adik badik.
  21. Sedia 1 - sudu butter biasa.
  22. Sedia 1 - sudu garlic butter (klu xdk, gandakna butter tu je).
  23. Sedia 1 - senduk susu cair.
  24. Sedia - Bahagian D (perapan utk goreng ayam madu).
  25. Sedia - Ambil ayam dalm rebusan td.
  26. Sedia 1 - bj bwg merah - blend.
  27. Sedia 2 - bj bwg merah - blend.
  28. Sedia 1 - sudu cili mesen - blend.
  29. Sedia 1 - inci halia - blend.
  30. Sedia 1 - kiub ikan bilis - blend.
  31. Sedia 1/2 - sudu jintan manis- blend.
  32. Sedia 1 - sudu kicap.
  33. Sedia 1 - sudu sos cili.
  34. Sedia 1 - sudu madu.
  35. Sedia - Bahan E (utk sup).
  36. Sedia - Ambil air rebusan pekat td 1/2 cwn- tapis.
  37. Sedia 1/2 - sudu sup serbuk.
  38. Sedia 1 - bunjut sup.
  39. Sedia 4 - sekawan kayu manis adik badik.
  40. Sedia 1 - bj bawang merah - hiris.
  41. Sedia 1 - bj bawang putih - hiris.
  42. Sedia 1 - inci halia- ketuk.
  43. Sedia 1 - kiub ayam.
  44. Sedia 1 helai - daun pandan.
  45. Sedia - Air secukupnya.
  46. Sedia - Bahan F (utk sambal merah).
  47. Sedia 2 - senduk cili mesen - blend.
  48. Sedia 1 - bj bawng besar - blend.
  49. Sedia 2 - bj bwg putih - blend.
  50. Sedia 1 - sudu cuka.
  51. Sedia - Garam dan gula secukupnya.
  52. Sedia 1/4 - sudu tepung jagung yg dibancuh asing.
  53. Sedia - Bahan G (utk kicap).
  54. Sedia - Ambil lebihan perapan ayam td - blend.
  55. Sedia 1 - bj bwg putih - blend.
  56. Sedia 3 - sudu kicap manis.
  57. Sedia 2 - bj cili padi.
  58. Sedia 1/4 - sudu tepung jagung yg dibancuh asing.

10 Instructions Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu

Dah ada 58 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Rebus ayam guna bahan2 rebusan ayam.. kemudian, keluarkan ayam utk perap..
  2. Blend bahan perap ayam, kemudian perap ayam smpai waktu nk gorengnya..
  3. Kemudian nak masak nasi, satukan minyak, kedua2 butter, n bahan tumis...
  4. Tumis sehingga garing, dan masukkn susu, tumis smpai mendidih..
  5. Pastu masukkan beras yg direndam td dalam bhn tumis, gaul sebati, kemudian masukkan ke dlm periuk nasi. Amek air rebusan td, masukkan ke dlm nasi.. sy guna 4 cawan beras, jd air sy penuhkan smpai ke no 1.2 tu.. dan masukkan secubit serbuk kunyit n 1 kiub ayam lg.. biar nasi masak...
  6. Dh masak, bolehla gaulkan nasi dari bawah ke ats, bg sebati semua, then tutup seketika smntara nk hidang berbuka...
  7. Sambil tunggu ns masak td, bolehla buat sup. Tumis bahan2 utk buat sup, masukka air rebusan pekat yg sudah di tapis td, masukkan daun pandna n sup bnjut.. masukkan juga daun sup daun bwg.. dan 1 kiub ayam. Masak smpai mendidih, siap..
  8. Kemudian, buat sambal merah.. Blend suma bahan nk diblend, kemudian masak.. masukkan 1/4 sudu tepung jagung yg dibncuh asing.. masak sampai mendidih. Siap..
  9. Kemudian masakkan kicap, blend suma bahan blend, n masakkan sehingga mendidih. Bubuh juga 1/4 tepung jagung, dan cili padi.. siap.
  10. Utk ayam, selalunya lagi 1/2 jam nak berbuka sy akan goreng. Jdnya, ayam yg di perap td bolehla di goreng sehingga menyelerakan 😋. Susun dlm pinggan dan tuangkan sikit kuah kicap dan sambal ayam td.. siapppp.. blh hidang dlm pinggan..kt takdek salad, timun pun dh ok hehhe.. selamat mencuba...

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!