Home

Cara Membuat Sup Ayam Kampung Enak 8 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Sup Ayam Kampung di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Sup Ayam Kampung yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Sup Ayam Kampung - velavinkabakery.com

8 Ingredients of Resepi Sup Ayam Kampung

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Sup Ayam Kampung ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam kampung.
  2. Sedia 1 - biji bwg merah*.
  3. Sedia 2 - biji bwg putih*.
  4. Sedia 1 - inci halia*.
  5. Sedia 1 - btg serai titik.
  6. Sedia 6 - biji cili padi ketuk.
  7. Sedia 1 - pekat rempah sup bunjut.
  8. Sedia - Garam secukupnya.

5 Step by Step Sup Ayam Kampung

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Sup Ayam Kampung pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Potong ayam, basuh, gaul dengan tepung gandum bagi hilang bau hanyir ayam, bilas dan toskan.
  2. Tumbuk bahan bertanda *, panas kan periuk, letak sedikit minyak tumis bahan tumbuk hingga naik bau..
  3. Masukkan serai, rempah sup bunjut, kacau lagi baru masukkan air dan ayam..
  4. Masak dengan api sederhana, bila dah mendidih boleh lah letak garam..
  5. Bila ayam dah empuk dan terasa garam nya boleh lah tutup api dan hidang dgn sambal kicap.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Sup Ayam Kampung ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!