Home

Resepi Ayam Kam Heong Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Kam Heong di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Kam Heong yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Super tasty and easy in making! Today's recipe is Kam Heong Chicken. This is one of my favourite Chinese dishes.

Ayam Kam Heong - velavinkabakery.com Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Hidangan ni sangat lah wangi, cukup rasa pedas dan berempah nya. Kam Heong Clams Recipe (Golden Fragrant Clams/Kam Heong Lala/金香拉拉).

23 Ingredients of Resepi Ayam Kam Heong

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Kam Heong ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 23 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan-bahan:.
  2. Sedia 6 - ketul ayam.
  3. Sedia - Serbuk kunyit.
  4. Sedia Sedikit - garam.
  5. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  6. Sedia 4 ulas - bawang merah.
  7. Sedia 1/2 - inci halia.
  8. Sedia 3 - biji cili padi merah.
  9. Sedia 3 - biji cili padi hijau.
  10. Sedia 3 helai - daun limau purut.
  11. Sedia 2 - tangkai daun kari.
  12. Sedia 2 - sudu serbuk kari.
  13. Sedia 2 - sudu sos cili.
  14. Sedia 2 - sudu sos tomato.
  15. Sedia 2 - sudu sos tiram.
  16. Sedia 2 - sudu kicap manis.
  17. Sedia Sedikit - sos ikan.
  18. Sedia Sedikit - pes asam jawa.
  19. Sedia - Garam (optional).
  20. Sedia 1 - sudu kecil gula.
  21. Sedia - Tomato (optional).
  22. Sedia - Hirisan bawang besar.
  23. Sedia - Hirisan cili besar.

Ayam kam heong dimasak dengan cara menggoreng ayam terlebih dulu. Kemudian dimasak bersama bawang, rempah kari, kicap dan sos. Tidak lupa memasukkan daun kari supaya makin menjadi. Macam ayam masak kicap tapi sebenarnya bukan.

6 Step by Step Ayam Kam Heong

Dah ada 23 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Kam Heong pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Lumurkan ayam dengan serbuk kunyit dan sedikit garam, goreng hingga keemasan, ketepikan..
  2. Tumis hirisan bawang putih, bawang merah, halia, cili padi, daun kari dan daun limau purut hingga naik bau..
  3. Masukkan serbuk kari dan tumis hingga pecah minyak..
  4. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, kicap manis dan sos ikan, perasakan dengan garam dan gula. (hati-hati dengan penggunaan garam kerana bahan sos tadi sudah berperisa).
  5. Masukkan ayam yang telah digoreng, tomato, hirisan bawang besar dan hirisan cili merah, gaul rata. Boleh tambah air jika ingin berkuah..
  6. Siap, sedia untuk dihidang. #ayamkamheong #munahmasak.

Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Kam Heong crab is another popular crab dish in Malaysia. The word "Kam Heong" literally means Golden. The Ayam Kampong (older spelling) or Ayam Kampung is the chicken breed reported from Indonesia. The name means simply "free-range chicken" or literally "village chicken".

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Kam Heong ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!