Home

Resepi Ayam Percik dan Pes stail Utara (homemade) Enak 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Percik dan Pes stail Utara (homemade) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Percik dan Pes stail Utara (homemade) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Jom tengok Cassidy kongsikan resepi memasak ayam percik power dengan tiga langkah mudah! Nak bezakan ayam percik utara dengan ayam percik Kelantan dan ayam percik Terengganu ni mudah saja, ayam percik utara selalunya berwarna merah Bagi yang berminat nak masak ayam percik sendiri, di sini daku akan kongsikan resepi dan cara bagaimana untuk buat ayam percik utara. Sebenarnya, ayam percik boleh dibuat sendiri di rumah dengan cara yang amat mudah.

Ayam Percik dan Pes stail Utara (homemade) - velavinkabakery.com Ayam percik Cik gu Asmat di SINI dibuat dengan cara merebus ayam dengan separuh dari bahan kuah sehingga ayam masak. Setelah ayam masak, ayam tadi dibakar. Sementara separuh lagi bahan kuah dimasak sehingga pekat dan digunakan untuk melumur ayam yang sedang dibakar.

14 Ingredients of Resepi Ayam Percik dan Pes stail Utara (homemade)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Percik dan Pes stail Utara (homemade) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Untuk dicampur dengan bahan kisar.
  2. Sedia 1 cawan - santan pekat.
  3. Sedia 2 - sudu besar gula melaka dipecah-pecahkan.
  4. Sedia 2 - sudu besar cili kisar.
  5. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  6. Sedia - Bahan untuk dikisar hingga halus.
  7. Sedia 12 - biji bawang merah.
  8. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  9. Sedia 1 inchi - lengkuas.
  10. Sedia 1/2 inchi - kunyit hidup.
  11. Sedia 3 batang - serai.
  12. Sedia 3 - biji buah keras dihiris.
  13. Sedia 1 - sudu besar biji ketumbar.
  14. Sedia 1 sudu teh - jintan manis.

Hi korang, Siapa suka makan Ayam Percik? Sebenarnya, mudah sangat nak buat ayam percik kat rumah. So, kali ini Iday nak share resepi mudah masak ayam percik. Bukan apa, baru-baru ni kan viral ada yang beli ayam percik dekat bazar tapi tak betul-betul masak.

5 Cara Memasak Ayam Percik dan Pes stail Utara (homemade)

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Percik dan Pes stail Utara (homemade) pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan diperlukan. Kisar bahan-bahan seperti di senarai hingga halus..
  2. Campurkan santan, gula melaka dan cili kisar. Gaul sebati seperti dalam gambar. Boleh simpan dan bekukan untuk dijadikan pes ayam percik..
  3. Perap pada ayam untuk 45 minit..
  4. Saya guna kaedah manual, kuali leper dialas daun pisang. Letakkan perapan ayam percik dan tutup dengan tudung periuk. Saya guna yang lutsinar supaya senang nak pantau ayam percik dimasak..
  5. Yes. Siap. Jemput makan ❤️.

Bahan bahan: -Seekor ayam dipotong empat. Kalau anda teringin resepi ayam percik Kelantan , kami akan berikan resepi beserta rahsianya di sini. Resepi ayam percik di hujung jari anda dan mudah untuk dirujuk. Gunakanlah aplikasi resepi ayam percik ini sebagai panduan anda dalam memasak ayam percik dan membuat resepi sendiri ayam percik untuk dijual ataupun dijadikan Ayam Percik. wannybeautyappsწიგნები და ცნობარი. ყველა. Kisar serai, halia, cili kering dan bawang merah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Percik dan Pes stail Utara (homemade) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!