Home

Cara Memasak Ayam Kam Heong Mudah 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Kam Heong di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Kam Heong yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Super tasty and easy in making! Today's recipe is Kam Heong Chicken. This is one of my favourite Chinese dishes.

Ayam Kam Heong - velavinkabakery.com Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Hidangan ni sangat lah wangi, cukup rasa pedas dan berempah nya. Kam Heong Clams Recipe (Golden Fragrant Clams/Kam Heong Lala/金香拉拉).

20 Bahan - Bahan Resepi Ayam Kam Heong

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Kam Heong ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Perapan Ayam.
  2. Sedia 1/2 - ekor ayam - dibersihkan, dipotong kecil.
  3. Sedia 3 - sudu besar tepung beras.
  4. Sedia 2 - sudu besar tepung Bestari.
  5. Sedia 1 - sude kecil serbuk kunyit.
  6. Sedia Sedikit - garam.
  7. Sedia - Lain-lain.
  8. Sedia 10 ulas - bawang putih - dicincanv halus.
  9. Sedia 4 - tangkai daun kari.
  10. Sedia 1 - sudu besar serbuk kari ayam.
  11. Sedia 2 - sudu besar sos tiram.
  12. Sedia 4 - sudu besar sos cili.
  13. Sedia 3 - sudu besar sos tomato.
  14. Sedia 1 - biji bawang holland.
  15. Sedia 2 - biji cili merah - dihiris serong.
  16. Sedia 2 - biji cili hijau - dihiris serong.
  17. Sedia - Gula secukup rasa.
  18. Sedia - Ajinomoto secukup rasa.
  19. Sedia - Air secukupnya.
  20. Sedia - Minyak masak.

Ayam kam heong dimasak dengan cara menggoreng ayam terlebih dulu. Kemudian dimasak bersama bawang, rempah kari, kicap dan sos. Tidak lupa memasukkan daun kari supaya makin menjadi. Macam ayam masak kicap tapi sebenarnya bukan.

4 Cara Memasak Ayam Kam Heong

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Kam Heong pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Perap ayam dengan Bahan Perapan Ayam selama 30 minit. Goreng ayam dan ketepikan..
  2. Tumiskan bawang putih serta daun kari sehingga naik bau dan kekuningan. Kemudian masukkan serbuk kari bersama sedikit air dan masak sehingga pecah minyak..
  3. Masukkan sos tiram, sos cili dan sos tomato. Perasakan dengan gula dan ajinomoto secukup rasa. Kacau sehingga sebati. Masukkan ayam yang sudah digoreng. Kacau rata agar semua bahagian ayam bersalut dengan kuah..
  4. Masukkan bawang holland, cili merah dan cili hijau dan biarkan sehingga bahan agak layu. Tutup api dan sedia dihidangkan..

Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Kam Heong crab is another popular crab dish in Malaysia. The word "Kam Heong" literally means Golden. The Ayam Kampong (older spelling) or Ayam Kampung is the chicken breed reported from Indonesia. The name means simply "free-range chicken" or literally "village chicken".

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Kam Heong ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!