Home

Cara Memasak Ayam Kam Heong Mudah 11 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Kam Heong di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Kam Heong yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Super tasty and easy in making! Today's recipe is Kam Heong Chicken. This is one of my favourite Chinese dishes.

Ayam Kam Heong - velavinkabakery.com Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Hidangan ni sangat lah wangi, cukup rasa pedas dan berempah nya. Kam Heong Clams Recipe (Golden Fragrant Clams/Kam Heong Lala/金香拉拉).

11 Bahan - Bahan Resepi Ayam Kam Heong

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Kam Heong ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam - potong kecil.
  2. Sedia 2 - biji bawang holland - potong dadu.
  3. Sedia 3 ulas - bawang putih - diketuk.
  4. Sedia 3 - tangkai daun kari.
  5. Sedia 10 - tangkai cili padi - belah dua tak putus.
  6. Sedia 2 - sb serbuk kari daging - dibancuh dengan sedikit air.
  7. Sedia 3 - sb sos tiram.
  8. Sedia 3 - sb sos cili.
  9. Sedia 3 - sb kicap manis.
  10. Sedia - Garam dan gula secukup rasa.
  11. Sedia - Minyak masak untuk menumis.

Ayam kam heong dimasak dengan cara menggoreng ayam terlebih dulu. Kemudian dimasak bersama bawang, rempah kari, kicap dan sos. Tidak lupa memasukkan daun kari supaya makin menjadi. Macam ayam masak kicap tapi sebenarnya bukan.

6 Cara Penyediaan Ayam Kam Heong

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Kam Heong pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Goreng ayam dan ketepikan..
  2. Tumis bawang holland, bawang putih, daun kari dan cili padi sehingga naik bau..
  3. Masukkan bancuhan serbuk kari daging sehingga pecah minyak..
  4. Masukkan sos tiram, sos cili dan kicap manis. Tambah sedikit air jika perlu..
  5. Masukkan garam dan gula secukupnya. Kemudian masukkan ayam dan gaul sebati..
  6. Siap. Yummy...!.

Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Kam Heong crab is another popular crab dish in Malaysia. The word "Kam Heong" literally means Golden. The Ayam Kampong (older spelling) or Ayam Kampung is the chicken breed reported from Indonesia. The name means simply "free-range chicken" or literally "village chicken".

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Kam Heong ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!