Home

Cara Membuat Ayam Kam Heong Cepat 10 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Kam Heong di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Kam Heong yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Super tasty and easy in making! Today's recipe is Kam Heong Chicken. This is one of my favourite Chinese dishes.

Ayam Kam Heong - velavinkabakery.com Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Hidangan ni sangat lah wangi, cukup rasa pedas dan berempah nya. Kam Heong Clams Recipe (Golden Fragrant Clams/Kam Heong Lala/金香拉拉).

10 Ingredients of Resepi Ayam Kam Heong

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Kam Heong ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 4-5 - ketul ayam.
  2. Sedia - Setengah biji bawang holland (cincang).
  3. Sedia 2 ulas - bawang putih (diketuk).
  4. Sedia 3 - biji cili padi (dihiris panjang).
  5. Sedia Daun - kari.
  6. Sedia 2 - sudu besar serbuk kari (diaduk sedikit dengan air).
  7. Sedia 2 - sudu sos tiram.
  8. Sedia 2 - sudu sos cili.
  9. Sedia 3 - sudu kicap manis/masin (ikut selera!).
  10. Sedia - Garam dan gula (saya tak pakai sebab dah cukup rasa-rasanya 😁).

Ayam kam heong dimasak dengan cara menggoreng ayam terlebih dulu. Kemudian dimasak bersama bawang, rempah kari, kicap dan sos. Tidak lupa memasukkan daun kari supaya makin menjadi. Macam ayam masak kicap tapi sebenarnya bukan.

6 Cara Penyediaan Ayam Kam Heong

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Kam Heong pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Sedikan bahan-bahan yang hendak dimasak..
  2. Goreng ayam sekejap dan ketepikan. Taknak goreng pun takpe!.
  3. Tumis bahan tumisan, bawang holland, bawang putih, cili padi dan daun kari sehingga naik bau wangi. Kemudian masukkan kari dan masak sehingga pecah minyak..
  4. Masukkan sos tiram, sos cili dan kicap. Perasakan kuah. Nak pekat, tak perlu masukkan air 😋.
  5. Masukkan ayam yang telah digoreng. Gaul dan tunggu sehingga masak..
  6. Dah siap! Nak lagi pedas tambah cili 😁.

Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Kam Heong crab is another popular crab dish in Malaysia. The word "Kam Heong" literally means Golden. The Ayam Kampong (older spelling) or Ayam Kampung is the chicken breed reported from Indonesia. The name means simply "free-range chicken" or literally "village chicken".

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Kam Heong ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!