Home

Resepi Ayam Kam Heong Cepat 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Kam Heong di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Kam Heong yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Super tasty and easy in making! Today's recipe is Kam Heong Chicken. This is one of my favourite Chinese dishes.

Ayam Kam Heong - velavinkabakery.com Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Hidangan ni sangat lah wangi, cukup rasa pedas dan berempah nya. Kam Heong Clams Recipe (Golden Fragrant Clams/Kam Heong Lala/金香拉拉).

13 Ingredients of Resepi Ayam Kam Heong

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Kam Heong ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 8 - ketul ayam.
  2. Sedia 1 - sudu besar serbuk kunyit.
  3. Sedia 1 - sudu besar garam.
  4. Sedia 1 - biji bawang besar (dibahagi dua : dihiris halus & dipotong bulat).
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih (dihiris).
  6. Sedia 5 - biji cili padi hijau.
  7. Sedia 2 - tangkai daun kari.
  8. Sedia 2 - sudu besar serbuk kari ayam.
  9. Sedia 2 - sudu besar kicap lemak manis.
  10. Sedia 2 - sudu besar sos tiram.
  11. Sedia 2 - sudu besar sos cili.
  12. Sedia 1 cawan - air.
  13. Sedia 1 - pokok kecil daun bawang (untuk hiasan).

Ayam kam heong dimasak dengan cara menggoreng ayam terlebih dulu. Kemudian dimasak bersama bawang, rempah kari, kicap dan sos. Tidak lupa memasukkan daun kari supaya makin menjadi. Macam ayam masak kicap tapi sebenarnya bukan.

5 Cara Memasak Ayam Kam Heong

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Kam Heong pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Ayam digaul dengan kunyit dan garam. Goreng sehingga 3/4 masak. Angkat dan toskan minyak..
  2. Tumis bawang besar yang dihiris halus, bawang putih, cili padi dan daun kari sehingga naik bau..
  3. Masukkan serbuk kari yang dibancuh degnan sedikit air. Masak sehingga mendidih. Masukkan sos cili, sos tiram, kicap lemak manis dan air. Masak sehingga kuah pekat..
  4. Masukkan ayam yang digoreng tadi dan bawang besar yang dipotong bulat (garam tidak dimasukkan ke dalam kuah, sebab sos yang digunakan sudah ada garam, namun jika rasa kurang masin. boleh masukkan garam ke dalam kuah ini). Masak sehingga pekat. Tutup api..
  5. Sedia untuk dihidangkan (tabur daun bawang untuk hiasan). Selamat mencuba..

Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Kam Heong crab is another popular crab dish in Malaysia. The word "Kam Heong" literally means Golden. The Ayam Kampong (older spelling) or Ayam Kampung is the chicken breed reported from Indonesia. The name means simply "free-range chicken" or literally "village chicken".

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Kam Heong ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!