Home

Resepi Ayam percik Cepat 11 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam percik di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam percik yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi Ayam Percik Kelantan, Malaysia Sederhana Spesial Asli Enak. Ayam Percik Kelantan memang punya reputasinya yang tersendiri kerana berbeza daripada negeri lain. rasa makanan ini pula sangat lazat dan menyelerakan. biasanya resepi ayam percik kelantan. "I had tried lots of Ayam Percik in my life but to come to the home of ayam percik in Kelantan, one "You'd be remiss if you didn't try (more!) nasi kerabu at Yati Ayam Percik. A delicious recipe for Malay chicken that can be cooked or baked.

Ayam percik - velavinkabakery.com As the chicken is roasted, the marinade. Ayam percik adalah sebuah menu tradisional Melayu yang memiliki identitinya yang tersendiri. Ia memakai bermacam-macam bahan masakan Melayu asli.

11 Ingredients of Resepi Ayam percik

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam percik ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 8 - ketul ayam.
  2. Sedia 4 ulas - bawang merah.
  3. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  4. Sedia - Halia.
  5. Sedia Sedikit - ketumbar.
  6. Sedia 6 - tangkai cili kering.
  7. Sedia - Lengkuas sebesar ibu jari.
  8. Sedia - Serbuk kunyit.
  9. Sedia 3 batang - serai.
  10. Sedia - Perasa.
  11. Sedia - Santan.

Setiap kali bulan puasa, mesti ada rasa teringin nak makan ayam percik. Tapi, kadangkala malas betul nak keluar ke bazar Ramadhan. Apa kata cuba buat sendiri di rumah dengan resepi ayam percik. Ayam percik ini sangat sedap walaupun tak seindah gambar.

9 Cara Membuat Ayam percik

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam percik pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Bawang merah.. bawang putih..halia...serbuk kunyit di kisar...
  2. Kemudian...disatukan dengan ayam TD perap selama 1 jam....
  3. Bawang besar...halia... lengkuas...serai..jintan manis n ketumbar di kisar bersama cili kering.....
  4. Masak kesemua bahan yg telah di kisar TD....
  5. Selepas itu masukan ayam yg di perap TD memasak sampai kecut sedikit.....
  6. Angkat ayam TD...dan di goreng...yg ni terpulang nk bakar pon boleh....
  7. Masukan santan...terpulang mengikut kepekatan yg anda hendak....
  8. Selepas itu masukan lebihan kuah TD...kedalam ayam...atau di curah ke atas ayam....
  9. .

Resepi Ayam Percik berkuah merah Kelantan style. Celup ayam di dalam kuah percik dan panggang sehingga masak. Celupkan dengan kuah lagi sekali sebelum dihidang. Hi korang, Siapa suka makan Ayam Percik? Sebenarnya, mudah sangat nak buat ayam percik kat rumah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam percik ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!