Home

Cara Memasak Ayam Halia Sedapnya Amboi Mudah 11 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Halia Sedapnya Amboi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Halia Sedapnya Amboi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Halia Sedapnya Amboi - velavinkabakery.com

11 Ingredients of Resepi Ayam Halia Sedapnya Amboi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Halia Sedapnya Amboi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam seekor basuh bersih dan dipotong kecil.
  2. Sedia - halia 1-2 inci(saya suka letak lebih sikit)*.
  3. Sedia - bawang besar sebiji*.
  4. Sedia 10 ulas - bawang putih(ikut suka selalu letak lebih)*.
  5. Sedia 1-2 batang - serai yang diketuk(tak letak pun boleh).
  6. Sedia - Lada hitam 1-2 sudu.
  7. Sedia - Cilipadi jika nak pedas.
  8. Sedia 1 - sudu besar Asam jawa Adabi.
  9. Sedia - Garam secukup rasa.
  10. Sedia 1-2 - sudu Serbuk kunyit atau kunyit hidup.
  11. Sedia - Bahan bertanda * dimayang halus.

4 Instructions Ayam Halia Sedapnya Amboi

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Halia Sedapnya Amboi pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Gaul ayam dengan asam jawa, saya guna asam jawa Adabi tu dalam satu sudu besar. Biarkan kejap tak perlu bilas kemudian gaul ayam dengan garam dan kunyit(serbuk/hidup).
  2. Panaskan kuali dan masukkan ayam tadi dengan bahan-bahan yang telah dimayang ke dalam kuali boleh tambah air. Air boleh letak sikit atau lebih terpulang..
  3. Biarkan seketika sehingga mendidih boleh masukkan garam(jika perlu) dan lada hitam.Kalau rasa nak ketuk cilipadi campak sebiji dua pun boleh terpulang tapi nanti pedas budak-budak tak suka pulak..
  4. Kecilkan sedikit api dan biarkan seketika hingga ayam masak elok. Kalau nak berkuah boleh lebihkan air.Kalau tidak biar je dia pekat kering gitu, adoi sedapnya makan dengan dengan nasi panas-panas..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Halia Sedapnya Amboi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!