Home

Cara Membuat Ayam Masak Kari Cepat 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Masak Kari di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Kari yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa Pilihlah metode atau cara masak yang anda suka dan sesuai dengan apa yang anda punya baik alat, bahan. Ayam Masak Kari — Siapa sih yang bisa tahan sama godaan rasa dan harumnya kuah kari? Apalagi kalau dipasangkan dengan ayam dan bumbu ala India.

Ayam Masak Kari - velavinkabakery.com Apabila ayam sudah lunak masukkan santan kental, masak hingga kuah mengental sambil sesekali. Ada letak santan, letak cili giling, rempah campuran, banyak lagi. Ada pernah sekali tu Dya masak kari ayam guna santan parut.

13 Ingredients of Resepi Ayam Masak Kari

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Kari ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Tumis (kisar/tumbuk).
  2. Sedia 2 - x bawang merah.
  3. Sedia 6 - x bawang putih.
  4. Sedia 1 - inch halia.
  5. Sedia - Bahan-bahan.
  6. Sedia 4 - Sekawan (kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, cengkih).
  7. Sedia - Pes kari (rempah kari+rempah cili+air).
  8. Sedia - Ubi kentang.
  9. Sedia - Asam keping/air asam(1/2sudu shj).
  10. Sedia - Santan.
  11. Sedia Daun - kari.
  12. Sedia - Kiub pati ayam.
  13. Sedia - Air.

Langkah - Langkah Cara Masak Kari Ayam Kuah Susu : Cuci ayam terlebih dahulu, lalu lumuri dengan air jeruk nipis. Masukkan ayam yang telah diperap bersama kunyit tadi. Ada secret ingredient dalam masakan kari ayam mak mertua saya ni. Kalau nak tau boleh tengok resepi Resepi kari tanpa santan ni macam kari mamak la tapi versi mak mertua saya ni lagi sedap.

8 Cara Penyediaan Ayam Masak Kari

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Kari pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Tumis 4 sekawan.
  2. Masukkan bahan kisar/tumbuk.
  3. Masukkan pes kari sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan ubi kentang.
  5. Masukkan ayam (saya goreng dulu ayam ni salut dgn garam dan serbuk kunyit).
  6. Masukkan asam keping + santan + daun kari (reneh sehingga pecah minyak).
  7. Masukkan air.
  8. Sebatikan dengan kiub pati ayam.

Masakan yang tidak kalah istimewa dengan kari ayam spesial adalah masakan ayam woku. Jadi daging ayam apabila di bumbui sedemikian rupa dan di masak pada api sedang bisa menjadikan. Masak yang kamu masak di siang hari akan tetap hangat dan lezat sampai saat berbuka puasa tiba. Dengan teknologi terbaru dari Jepang, Thermos Food Jar mampu menjaga suhu makanan kamu lebih. Kari ayam nya sangat sedap dengan kuah yang pekat.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Kari ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!