Home

Cara Memasak Mee Ayam Indonesia Sedap 28 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Mee Ayam Indonesia di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Mee Ayam Indonesia yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Mee Ayam Indonesia - velavinkabakery.com

28 Bahan - Bahan Resepi Mee Ayam Indonesia

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Mee Ayam Indonesia ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 28 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Minyak Ayam.
  2. Sedia 150 gram - kulit ayam.
  3. Sedia 8 ulas - bawang putih (dicincang halus).
  4. Sedia 100 ml - minyak masak.
  5. Sedia - Ramuan Ayam.
  6. Sedia 500 gram - daging ayam (dipotong dadu).
  7. Sedia 8 - biji bawang merah (dikisar).
  8. Sedia 5 ulas - bawang putih (dikisar).
  9. Sedia 1 - inci halia (dikisar).
  10. Sedia 1 - inci kunyit (dikisar).
  11. Sedia 1 batang - serai (diketuk).
  12. Sedia 2 helai - daun basil (option).
  13. Sedia 1 - sudu besar gula.
  14. Sedia 1 - sudu besar lada hitam.
  15. Sedia 1 - sudu besar ketumbar (dikisar).
  16. Sedia 1 - sudu kecil serbuk perasa.
  17. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  18. Sedia 4 - sudu besar kicap pekat manis ABC.
  19. Sedia 1 - sudu besar kicap masin.
  20. Sedia - Air secukupnya.
  21. Sedia - Minyak secukupnya.
  22. Sedia - Mee.
  23. Sedia 5 keping - mee segera Vit's.
  24. Sedia 2 liter - air (direbus).
  25. Sedia - Hiasan (Optional).
  26. Sedia - Sos cili.
  27. Sedia - Sayur sawi (dicelur).
  28. Sedia Daun - bawang (bahagian putihnya sahaja).

10 Instructions Mee Ayam Indonesia

Dah ada 28 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Mee Ayam Indonesia pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Buat minyak ayam terlebih dahulu. Masukkan minyak masak. Tunggu sehingga minyak panas dan masukkan kulit ayam. Masak sehingga kekuningan. Selepas itu, masukkan bawang putih yang telah dicincang. Masak jangan sampai hangus pula ya. Bila bawang putih dah bertukar keemasan, tutup api..
  2. Selepas itu, asingkan kulit ayam terlebih dahulu dan masukkan minyak tadi di dalam mangkuk yang lain. Don't worry about all the garlics tu. Biarkan sahaja bercampur dengan minyak. Kekalkan rasa minyak ayam tu 😉.
  3. Sekarang ni, kita nak buat ayamnya pula. Panaskan minyak terlebih dahulu dan tumiskan segala bahan yang telah dikisar (bawang merah, bawang putih, kunyit dan juga halia). Tumiskan sehingga bahan cukup masak. Macam mana nak tahu? Apabila bahan bertukar warna daripada warna selepas diblender, sehingga warnanya menjadi gelap. Kira sampai minyak pecahlah. Hiks..
  4. Jangan lupa masukkan sekali serai yang telah diketuk serta dua helai daun basil. Tapi daun ni optional. I didn't put it because I didn't have it. 😂 Letaklah sebagai penambah rasa..
  5. Selepas itu, barulah kita masukkan daging ayam yang telah dipotong dadu. Gaul sehingga sehingga rata..
  6. Apabila daging ayam telah sebati bersama bahan yang dikisar, masukkanlah segala bahan perasa yang lain. Garam, gula, serbuk ketumbar, kicap manis dan juga masin. Bahan perasa ni, ikut taste masing-masing..
  7. Masukkan air secukupnya dan masakkan segala bahan sehingga ianya agak kering. But ini adalah option. If nak agak berkuah, jangan kering sangat. Terpulang ya. Bila puas hati dengan rasa dan tekstur bahan, boleh padamkan api..
  8. Jangan lupa rebus mee! Im using this mee. Panaskan air terlebih dahulu sehingga mendidih. Masukkan mee dalam tempoh masa beberapa minit sahaja. Setelah ia kembang cantik, toskan dan bilas dengan air..
  9. Masa untuk dihidang! Sediakan satu mangkuk. Masih ingat tentang minyak ayam tadi? Masukkan sesudu besar atau lebih minyak ayam tersebut beserta sesudu besar kicap manis (option). Selepas itu, masukkan mee (ikut nak banyak mana), gaulkan dengan bahan tadi..
  10. Selepas itu, letakkanlah daging ayam yang telah siap dimasak tadi. Tada! Oh ya. Bahan hiasan tu terpulang ya. I tak ada sawi tadi. Sawi tu hanya perlu dicelur sahaja ya! Selamat mencuba!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Mee Ayam Indonesia ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!