Home

Cara Memasak Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah Enak 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Gulai ayam merupakan salah satu masakan khas Indonesia dan semua orang menyukai masakan yang satu ini. Resep gulai ayam spesial banyak dicari oleh ibu-ibu. Cili padi n kunyit hidup tumbuk hancurkan cmpur dengan ayam dlm kuali.

Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah - velavinkabakery.com Berikut beberapa resep gulai ayam yang lezat dan nikmat, diantaranya: DAFTAR ISI Resep Gulai Ayam - Gulai merupakan salah satu masakan yang berkuah kental, lezat dan nikmat yang terbuat dari berbagai macam rempahan alami. Gulai merupakan salah satu jenis masakan yang popular di Indonesia dan di Malaysia. Meskipun sudah menyebar ke berbagai daerah, makanan ini Jika bosan dengan opor ayam, gulai ayam dapat menjadi salah satu solusi pengganti hidangan ketika lebaran.

12 Bahan - Bahan Resepi Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam 7,8 ketul.
  2. Sedia - Cili api 17-25 biji (bergantung tahap pedas yang anda mahu).
  3. Sedia - Kunyit hidup setengah inci.
  4. Sedia - Serai sebatang dua. Bergantung pada saiz kalau besar letak satu.
  5. Sedia - Kentang 2 biji.
  6. Sedia - Bawang merah 1 biji (tumbukkan kasar).
  7. Sedia - Bawang putih seulas(tumbukkan kasar).
  8. Sedia 200 ml - Santan.
  9. Sedia - Air kosong plus minus 100 ke 150ml.
  10. Sedia - Garam 1 sudu atau bergantung masin macam mana anda mahu.
  11. Sedia 1 sudu makan - Gula.
  12. Sedia - Asam keping setengah keping.

Tutupkan api dan sedia untuk di makan. Resep Gulai Ayam - Jadi makanan gulai ini berbeda dengan makanan kuah lain seperti resep soto ayam. Untuk warna dari gulai ini biasanya lebih pekat Adapun masakan gulai ayam ini juga banyak di minati oleh semua orang Indonesia. Hidangan yang ringkas, mudah dan bajet tetap enak dimakan jika tahu mengolahnya.

4 Cara Memasak Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Okay. Kisarkan cili api dan kunyit..
  2. Panaskan periuk. Api kecil ye dan masukkan bahan yang dikisar, bawang putih,bawang merah,serai. Tumiskan hingga bau naik..
  3. Selepas itu masukkan ayam, kentang,asam keping,air sedikit dan santan separuh kotak dulu. Dan biarkan seketika dalam kurang 5,8 minit. Api kecilkan ye..
  4. Dan selepas itu masukkan lah baki santan kotak,air,gula dan garam. Kacau sikit dan tunggu gulai menggelegak dalam 10 ke 15 minit macam itu. Rasa sikit kuah. Kalau suka dengan rasa itu. Sila hidangkan. Kalau anda rasa ada yang kurang. Tak sesuai dengan rasa yang anda mahu. Anda pergilah touch up lauk itu dengan gula,garam atau air..

Artikel ini ditulis bertujuan membantu para suri rumah dan orang bujang di sana memasak ayam di rumah. Pasti ramai yang ingin menghasilkan makanan masakan ayam yang mudah dan cepat di rumah bukan? Ayam Masak Lemak Cili Padi dengan Tips dan Rahsianya. Masukkan ayam dalam periuk dan nyalakan api perlahan. Kacau sehingga kulit ayam nampak kering sedikit.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Gulai Ayam Cili Api Bujang ringkas dan mudah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!