Home

Cara Membuat Masak lemak cili api ayam Cepat 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Masak lemak cili api ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Masak lemak cili api ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sehinggalah berkahwin, beliau memasak sendiri dek selalu memerhatikan. Masukkan ke dalam periuk bersama ayam,kentang dan air. MENU ayam masak lemak cili api sememangnya terkenal di Negeri Sembilan.

Masak lemak cili api ayam - velavinkabakery.com Main campur dalam satu periuk atau kuali aje dan bahan-bahan dia pun tak lah banyak. Untuk pengetahuan korang, mama kalau masak ikan, selalunya untuk bahan dia lain dari masak ayam, kalau masak ikan mama *tak letak bawang* tapi akan akan letak asam keping, daun kunyit dan cili padi sahaja. Bila dah mendidih dan ayam telah pun masak dan kuahnya meresap, masukkan tomato dan matikan api dan tutup periuk.

12 Bahan - Bahan Resepi Masak lemak cili api ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Masak lemak cili api ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 8 - ketul ayam.
  2. Sedia 1 cawan - santan pekat.
  3. Sedia 15 - biji cili api*.
  4. Sedia 1 - labu bawang besar*.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih*.
  6. Sedia 2 batang - serai*.
  7. Sedia 1 - inci halia*.
  8. Sedia 1 - inci kunyit hidup*.
  9. Sedia 1 - biji ubi kentang.
  10. Sedia - Air, garam, gula secukup rasa.
  11. Sedia 2 - biji limau kasturi.
  12. Sedia - Minyak untuk menumis.

Nota: Sekiranya anda tidak tahan pedas boleh kurangkan kuantiti cili padi merah dan hijau dalam masakan ini. Contohnya untuk masak lemak cili padi kali ini che mat hiris halus daun kunyitnya untuk mendapatkan rasa yang lebih ampuh. Satu yang che mat suka masak macam ni, kuah nya anda boleh gunakan sebagai pencicah lempeng pekak atau roti, semua boleh. Mungkin ada yang dah biasa memasaknya, namun bagi yang tak berapa biasa, che mat share resipi.

7 Cara Penyediaan Masak lemak cili api ayam

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Masak lemak cili api ayam pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Kisar bahan bertanda*..
  2. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan ayam. Tunggu hingga separuh masak..
  3. Masukkan sedikit air. Kacau hingga sedikit pekat. Masukkan santan pekat. Kacau. Masak hingga mendidih..
  4. Masukkan ubi kentang dan masak hingga ayam cukup masak dan ubi kentang empuk..
  5. Masukkan garam, gula, perasa dan air limau kasturi. Kacau lagi..
  6. Tutup api. Siap untuk dihidang..
  7. Boleh juga masukkan daun kunyit yang dihiris untuk dapatkan bau yang lebih menyelerakan..

Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak lemak ni. Lain orang, lain negeri, lain caranya. So saya tunjukkan ni cara saya yang senang dan mudah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Masak lemak cili api ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!