Home

Resepi Cucur Udang Dengan Kuah Kacang Enak 20 Bahan

Aneka Resepi Masakan Udang Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Cucur Udang Dengan Kuah Kacang di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Cucur Udang Dengan Kuah Kacang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Cucur Udang Dengan Kuah Kacang - velavinkabakery.com

20 Ingredients of Resepi Cucur Udang Dengan Kuah Kacang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Cucur Udang Dengan Kuah Kacang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Cucur udang.
  2. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  3. Sedia 1 cawan - tepung kastard.
  4. Sedia 250 gm - udang.
  5. Sedia - Taugeh 1 ringgit.
  6. Sedia - Kucai 1 ringgit.
  7. Sedia - Garam secukupnya.
  8. Sedia - Air secukupnya.
  9. Sedia 1 - peket eno (perasa asli).
  10. Sedia - Kuah kacang.
  11. Sedia 2 cawan - kacang tanah.
  12. Sedia 15-20 - tangkai cili kering.
  13. Sedia 5 - biji bawang merah.
  14. Sedia 1 - inci belacan.
  15. Sedia - Air asam jawa.
  16. Sedia - Garam dan gula secukup rasa.
  17. Sedia Sedikit - air.
  18. Sedia - Bahan pelengkap.
  19. Sedia - Tauhu (potong dua dan digoreng.
  20. Sedia - Timun (potong macam nak makan dengan satay).

11 Cara Penyediaan Cucur Udang Dengan Kuah Kacang

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Cucur Udang Dengan Kuah Kacang pula. Simple saja cuma 11 langkah.

  1. Masukkan tepung, garam dan eno kedalam besen. Tuangkan air sedikit demi sedikit sambil gaul adunan untuk dijadikan batter. Bancuh sampai tepung sebati dan tidak berketul-ketul. Kepekatan adunan tu boleh agak-agak lah ye. Jangan pekat @ cair sangat. Biar sedang-sedang jer...(Timbuk-timbuk sikit untuk menghilangkan udara dalam tepung).
  2. Masukkan udang. Gaul sebati dalam adunan tepung. Masukkan pula taugeh dan kucai/daun bawang. Masa ni tepung tu kaup balikkan pelan-pelan supaya taugeh tak patah-patah atau hancur..
  3. Bila semua bahan dah bergaul mesra bolehlah digoreng dalam minyak yang panas dan banyak..
  4. Angkat dan hidangkan bersama kuah kacang, tauhu goreng dan timun..
  5. Kalau cara saya, saya goreng dengan cara melerek tepung tu di dinding kuali. Bila masak cucur akan jadi leper dan garing. *Boleh juga dijemput dengan tangan atau pakai sudu. Ada juga yang guna sudip. Ikut keselesaan masing-masinglah..
  6. Untuk buat kuah kacang, Basuh cili kering, bawang (dengan kulit) kemudian soreng tanpa minyak dengan belacan. Kisar dengan sedikit air sampai halus..
  7. Panaskan minyak, tumis bahan-bahan kisar tadi sampai pecah minyak. Masukkan air asam jawa. Biarkan sekejap.
  8. Tuangkan pula kacang tanah yang telah dikisar halus. sekiranya kuah agak pekat, bolehlah tambah air putih tadi..
  9. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Kalau kurang masam boleh tambah air asam jawa. (part ni boleh lebih atau kurangkan ikut citarasa masing-masing ya).
  10. Apabila kuah mendidih dan masak dengan elok, tutupkan api..
  11. Bolehlah dicicah dengan cucur udang tadi..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Cucur Udang Dengan Kuah Kacang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!