Home

Cara Memasak 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK CILI PADI Enak 8 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK CILI PADI di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK CILI PADI yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Cara masak hidangan Ayam Cili Padi Tomyam yang sedap, mudah dan membuka selera. Menu ringkas ni memang berbaloi untuk dicuba. Ayam Masak Lemak Cili Padi or Chicken in Coconut Cream with Birds Eye Chili in English, is a spicy rich yellow coconut gravy that is cooked with chilli padi. ••• Craving for some ayam lemak chilli padi?

👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK CILI PADI - velavinkabakery.com Masak ayam lemak cili padi ni paling simple dan tak renyah. Sebab kadang tu kalau dah tahap malas sangat nak beli bahan lengkap, guna je apa yang ada kat rumah Memang masak lemak Negeri Sembilan sedap gila! Tapi, resepi yang ni Dya nak kongsikan cara simple masak ayam lemak cili padi. bahan utamanya ialah cili padi, kunyit, dan juga serai. tapi gunakan kunyit hidup dan jangan lupa untuk bawa daun-daun kunyit hidup juga sehelai atau dua helai bagaimana mudah sahaja kan resepi ayam masak lemak cili padi yang saya kongsikan ini dan sampai jumpa di resepi-resepi sedap berikutnya ya.

15 Ingredients of Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK CILI PADI

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK CILI PADI ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia - (gorengkan ayam bsama kunyit dan garam separuh masak).
  3. Sedia - Segengam cili api.
  4. Sedia 3 - tangkai cili merah(besar).
  5. Sedia 2 - biji bawang besar.
  6. Sedia - 1 biji dipotong bulat untuk hiasan.
  7. Sedia 2-3 - biji kentang.
  8. Sedia - Direbus dulu ye. Sebab nak cepatkan proses masak.
  9. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  10. Sedia 1 batang - serai.
  11. Sedia 1 keping - asam keping.
  12. Sedia 1 cm - belacan.
  13. Sedia 1 sudu makan - gula.
  14. Sedia - Garam+serbuk perasa.
  15. Sedia 1/2 cawan - air.

Cili padi (cili api) = bird's eye chilli (because they are tiny, not quite like rice grains, but small). The Chicken in Ayam Masak Lemak Cili Padi. When I was growing up, we would always get a whole chicken at the market, and get the vendor to cut it all up for us. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi.

8 Cara Penyediaan 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK CILI PADI

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK CILI PADI pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Tumbuk 1 biji bawang besar, bawang putih, cili padi, serai, cili merah dan belacan. (nak kisar pun boleh).
  2. Panaskan minyak, guna minyak bekas goreng ayam tadi lagi best. Tumis bahan tumbuk/kisar smpai naik bau. (masa ni dah lapar kome).
  3. Kemudian masukkan kentang yang dah direbus empuk bersama asam keping..
  4. Kacau seketika. Masukkan ayam yang dah digoreng separuh masak tadi..
  5. Kemudian, masukkan air, perasakan dengan gula, garam dan serbuk perasa..
  6. Bila agak kering,masukkan bawang yg dipotong bulat sebagai hiasan..
  7. Agak layu, boleh tutup api dan hidangkan..
  8. 💡NOTE : saya tumbuk bahan sebab nampak kasar tekstur dia. Boleh dikisar ye. Pun xde masalah.. Nak tmbh tomato lagi best.. Kalau sape yg suka pedas,nk tmbh lg cili pn tak de masalah.. Oh, saya rebus ubi dulu sebab nak cepatkan proses masak..dan cili tak kering kalau dah empuk..

Menu yang senang dan sedap bagi saya. Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Perkataan Chef cili padi ini pernah berkisar dengan batang untuk merasai kelainan dengan memasak lemak yang menggunakan cili beras cili yang dibuang. Mungkin ini cara Chef mempunyai pengalaman bertahun-tahun memasak di hotel hotel.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK CILI PADI ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!