Home

Cara Membuat Ayam Gulai Cili Padi Mudah 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Gulai Cili Padi di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Gulai Cili Padi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. This week I am making Ayam Gulai Lemak Cili Padi: Fatty Chicken With Chili Curry by request from one of my subs in Malaysia named Farah from Newrulefarah. Siapa orang negeri sembilan memang wajib lah suka makan masak lomak ni kan. Macam mana cara masak lemak cili padi sedap simple ni?

Ayam Gulai Cili Padi - velavinkabakery.com Salah satu hal yang perlu diperhatikan ketika memasak gulai ayam adalah tingkat keempukan ayam, yang tidak terlalu alot ataupun justru kehilangan tekstur akibat terlalu lama dimasak. Ayam Masak Lemak Cili Padi or Chicken in Coconut Cream with Birds Eye Chili in English, is a spicy rich yellow coconut gravy that is cooked with chilli padi. Gulai ayam adalah salah satu resep olahan ayam yang berkuah kental yang enak dan lezat yang terbuat dari berbagai rempah rempah alami.

8 Ingredients of Resepi Ayam Gulai Cili Padi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Gulai Cili Padi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 1 kotak - santan.
  3. Sedia 1 - inci kunyit*.
  4. Sedia 10 - biji cili padi *(ikut kepedasan yg kita mahu).
  5. Sedia 1 keping - asam keping.
  6. Sedia 1 - btg serai titik.
  7. Sedia 3 - biji kentang kupas belah 4.
  8. Sedia 3 - cwn air.

Selain kita masak gulai ayam, resep bumbu gulai sebenarnya juga bisa kita olah menjadi resep gulai ikan, gulai daging sapi atau sayur gulai nangka. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam Taggedaku yang masak kau yang meleleh ayam ayam masak lemak sedap buat orang lapo chicken recipe cili api cili padi delicious dinner gulai.

4 Cara - Cara Ayam Gulai Cili Padi

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Gulai Cili Padi pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Tumbuk cili api dan kunyit hidup hingga hancur. Masukkan bahan tumbuk dalam kuali..
  2. Masukkan ayam, kentang dan serai, reneh sekejab boleh tambah air sikit, bila dah mendidih boleh tambah santan..
  3. Kacau selalu jangan sampai pecah minyak serta gunakan api yang sederhana. Perisakan dengan garam serta letak asam keping..
  4. Bila kentang dah empuk dan terasa asam garam nya bolehlah tutup api dan hidang. Selamat mencuba...

Salah satunya ialah gulai ayam padang dan gulai ayam jawa. Berikut beberapa resep gulai ayam yang lezat dan nikmat, diantaranya: DAFTAR ISI Resep Gulai Ayam - Gulai merupakan salah satu masakan yang berkuah kental, lezat dan nikmat yang terbuat dari berbagai macam rempahan alami. Gulai ayam dengan anak-anak aku kat rumah ni memang tak dapat di pisahkan. SOALAN: * Kenapa cili tu tak di potong? Jawapannya. kerana tidak semua orang suka makan pedas.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Gulai Cili Padi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!