Home

Cara Membuat Dry Chilli Chicken Enak 18 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Dry Chilli Chicken di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Dry Chilli Chicken yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Dry Chilli Chicken - velavinkabakery.com

18 Ingredients of Resepi Dry Chilli Chicken

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Dry Chilli Chicken ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam bahagian isi (ikut berapa orang makan dan potong kecil).
  2. Sedia - Sos tiram 1 sudu.
  3. Sedia - sos cili 3 sudu.
  4. Sedia - sos tomato 2 sudu.
  5. Sedia 5 - cili kering.
  6. Sedia 2 - cili padi.
  7. Sedia Daun - limau purut (ganti daun kari).
  8. Sedia - setengah bawang holland potong dadu.
  9. Sedia 2 ulas - bawang putih (hiris).
  10. Sedia sedikit - carrot potong dadu kecil.
  11. Sedia 1 1/2 - gula.
  12. Sedia 1 - sudu kecil gula.
  13. Sedia - maggi secukup rasa.
  14. Sedia - Untuk perapan ayam.
  15. Sedia - Tepung gandum.
  16. Sedia - tepung jagung.
  17. Sedia - serbuk kari.
  18. Sedia - secubit garam.

4 Cara Membuat Dry Chilli Chicken

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Dry Chilli Chicken pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Campur tepung gandum, tepung jagung, serbuk kari dan secubit garam untuk kita goreng ayam (saya agak² je kuantiti tepung² ni) perapkan dahulu ye ayam tu selama 30minit, lepastu goreng..
  2. Panaskan kuali bersama sedikit minyak, Masukkan cili kering dan daun limau masak sehingga garing..
  3. Kemudian, masukkan pula bawang holland, bawang putih, carrot dan cili padi gaul sehingga naik bau/kekuningan..
  4. Bila dah naik bau semua, masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram dan maggi secukup rasa. Gaul rata dan perasakan dengan gula dan garam. Bila kuah dah pekat tutup api, Letak ayam dan gaulkan sampai kuah salut semua ayam. Siap!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Dry Chilli Chicken ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!