Home

Cara Membuat Wadai Kipeng @ Kakicak. Sedap 13 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Wadai Kipeng @ Kakicak. di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Wadai Kipeng @ Kakicak. yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Wadai Kipeng @ Kakicak. - velavinkabakery.com

13 Ingredients of Resepi Wadai Kipeng @ Kakicak.

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Wadai Kipeng @ Kakicak. ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A.
  2. Sedia 300 g - tepung pulut.
  3. Sedia - Secubit garam.
  4. Sedia - Air secukupnya.
  5. Sedia - Bahan B.
  6. Sedia 41/2 cawan - santan cair.
  7. Sedia 4 - @ 5 s/b gula pasir.
  8. Sedia - Secubit garam.
  9. Sedia - C Bahan.
  10. Sedia 1 cawan - santan pekat.
  11. Sedia 1/2 cawan - gula merah (ikut kemanisan yg kita nk ye).
  12. Sedia 1/3 cawan - sagu (rendam dahulu).
  13. Sedia 2 helai - daun pandan (simpulkan).

6 Cara Memasak Wadai Kipeng @ Kakicak.

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Wadai Kipeng @ Kakicak. pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Cara-cara 🍒sebatikan air ngan garam... masukkan air kedalam tepung pulut.. Uli hingga menjadi doh yang lembut.. (Macam adunan kita buat buah melaka) bentukkan ia dan susun didalam talam....
  2. 🍒masak bahan B hingga mendidih.. Sentiasa dikacau ye.. kemudian masukkan Bahan A yang telah dibentuk kedalamnya.. Kacau perlahan- lahan.. Biar adunan tepung tadi timbul maknanya ia sudah masak..
  3. 🍒masukkan pula santan pekat, daun pandan juga gula merah.. Kacau sebati.biar ia mendidih.. akhir sekali masukkan sagu yang telah direndam tadi.. Kacau sebati.. bila sagu dah xde nampak putih dia tutup api.. siap.
  4. 🍇🍇kemanisan bubur ikut citarasa sendiri ye.. Klu nak byk kuah dia bole lebihkan air...🍇🍇 🍇🍇ada sesetengah orang bancuh tepung pulut bubuh sedikit ngan air kapur tapi aznie xsuka.. Ikut selera masing2 juga🍇🍇 ✅✅Untuk yg ni aznie tambah warna dan aznie cetak guna acuan biskut je.. Saje ubah bentuk..hihihi✅✅.
  5. .
  6. .

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Wadai Kipeng @ Kakicak. ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!