Home

Cara Membuat Creamy Ayam Butter Mudah 10 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Creamy Ayam Butter di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Creamy Ayam Butter yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Creamy Ayam Butter - velavinkabakery.com

10 Bahan - Bahan Resepi Creamy Ayam Butter

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Creamy Ayam Butter ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ketul dada ayam dipotong dadu.
  2. Sedia 1 - sudu besar tepung gandum.
  3. Sedia 1 - sudu besar tepung jagung.
  4. Sedia 2 - sudu besar butter (cheyah guna planta je).
  5. Sedia 1/2 cawan - susu segar.
  6. Sedia 2-3 helai - daun kari.
  7. Sedia 3 ulas - bawang putih dicincang.
  8. Sedia 2 - biji cili merah dipotong kecil.
  9. Sedia Sedikit - garam.
  10. Sedia - Minyak untuk menggoreng.

6 Cara Membuat Creamy Ayam Butter

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Creamy Ayam Butter pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Gaulkan ayam bersama tepung gandum, tepung jagung dan sedikit garam..
  2. Goreng ayam sehingga masak dan garing..
  3. Panaskan butter. Tumis bawang putih hingga kekuningan baru masukkan daun kari dan cili tadi..
  4. Bila daun kari berbunyi pop pop nak meletop tu boleh masukkan susu. Kecilkan api seketika..
  5. Masukkam garam dan gula bagi rasa balance dan boleh masukkan ayam..
  6. Besarkan sedikit api bagi ia mendidih dan sebati. Dah siap!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Creamy Ayam Butter ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!