Home

Resepi Ayam Goreng butter Sedap 16 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Goreng butter di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Goreng butter yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Goreng butter - velavinkabakery.com

16 Bahan - Bahan Resepi Ayam Goreng butter

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Goreng butter ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A (utk perapan Ayam).
  2. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  3. Sedia 1 1/2 Cawan - tepung gandum.
  4. Sedia 2 - sudu besar tepung beras.
  5. Sedia 1 - biji telur.
  6. Sedia - --------------------.
  7. Sedia - Bahan B.
  8. Sedia 1 tin - susu cair.
  9. Sedia 3 - sudu besar buttercup.
  10. Sedia 5 ulas - bawang putih - dicincang halus.
  11. Sedia 1 - sudu kecil lada putih.
  12. Sedia 2 - tangkai daun kari.
  13. Sedia Sedikit - garam.
  14. Sedia Sedikit - gula.
  15. Sedia 5 - tangkai Cili padi.
  16. Sedia 1 - sudu besar tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air).

6 Instructions Ayam Goreng butter

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Goreng butter pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Pertama sekali sedia kan bahan A (perapan Ayam). Masukkan ayam yang sudah di basuh dan toskan ke dalam satu mangkuk. Campurkan semua bahan dan Ketepi kan. Biarkan dalam 20-25min.
  2. Sementara itu, boleh la cincang Bawang putih dan potong halus cili padi untuk jadi kan bahan tumis..
  3. Panaskan minyak, ambil ayam yang telah di perap tadi Dan goreng hingga garing. Angkat dan toskan..
  4. Seterus nya, panaskan butter sehingga cair. Masuk kan daun kari, cili padi, dan Bawang. Tumis sehingga naik bau. Kemudian masuk kan susu cair.. Kacau hingga agak sedikit pekat..
  5. Akhir sekali, letak kan sedikit garam, gula. Kacau... Dan boleh lah masuk kan ayam Goreng tadi berserta dengan air bancuhan tepung jagung..
  6. Angkat dan hidangkan..... SIAP ❤️.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Goreng butter ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!