Home

Resepi Nugget Ayam & Sayur Cepat 2 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nugget Ayam & Sayur di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nugget Ayam & Sayur yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nugget Ayam & Sayur - velavinkabakery.com

12 Ingredients of Resepi Nugget Ayam & Sayur

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nugget Ayam & Sayur ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 keping - Dada Ayam (potong kiub besar).
  2. Sedia 1 cawan - Brokoli *.
  3. Sedia 1 cawan - Bunga Kobis *.
  4. Sedia 1 batang - Carrot *.
  5. Sedia 1/2 - biji Bawang Holland *.
  6. Sedia 1-2 ulas - Bawang Putih *.
  7. Sedia 1 - sudu besar Lada Hitam Kasar *.
  8. Sedia 1 - tangkai Cili Merah *.
  9. Sedia 1 cawan - Daun Sup *.
  10. Sedia 1 - biji Telur *.
  11. Sedia 1/4 cawan - Air *.
  12. Sedia 1 sudu teh - Garam.

2 Cara - Cara Nugget Ayam & Sayur

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nugget Ayam & Sayur pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Kisar bahan bertanda * hingga halus kemudian masukkan isi ayam dan kisar sebentar (Masukkan air sedikit demi sedkit semasa mengisar untuk elakkan adunan terlalu cair. Cukup sekadar bahan-bahan boleh dikisar sekata saja). Jangan sampai isi ayam tu halus ya nanti bila makan rasa macam hampas pulak. Biar isi ayam tu jadi ketul2 kecil so bila makan terasa isi ayam tu. Boleh jugak cincang ayam tu jika tak nak kisar. Perasakan dengan garam secukup rasa..
  2. Didihkan air dalam pengukus. Kepal adunan mengikut kreativiti kemudian kukus hingga masak. Sejukkan kemudian bolehlah digoreng atau disimpan sejuk beku. Boleh goreng terus atau nak celup tepung jadikan nugget tempura pun boleh..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nugget Ayam & Sayur ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!