Home

Cara Memasak Puteri [email protected] Idong#MAHN Enak 7 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Puteri [email protected] Idong#MAHN di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Puteri [email protected] Idong#MAHN yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Puteri Mandi@Kepek Idong#MAHN - velavinkabakery.com

12 Bahan - Bahan Resepi Puteri [email protected] Idong#MAHN

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Puteri [email protected] Idong#MAHN ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Adunan tepong:.
  2. Sedia 1 cawan - tepong pulut.
  3. Sedia 1 sudu teh - air kapur.
  4. Sedia Sedikit - daun pandan.
  5. Sedia - Pewarna ikut suka.
  6. Sedia - Adunan air gulanya:.
  7. Sedia 2 - sudu besar gula pasir.
  8. Sedia 2 - sudu besar gula merah.
  9. Sedia 70 gm - kelapa muda parut amik yg putih saja.
  10. Sedia Sedikit - daun pandan.
  11. Sedia 1/2 cawan - air.
  12. Sedia Sedikit - garam.

7 Cara Membuat Puteri [email protected] Idong#MAHN

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Puteri [email protected] Idong#MAHN pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Sediakan adunan tepungnya.Ambil sesudu kecil air kapur(atasnya saja)Campur dalam air td..
  2. Campurkan air sedikit demi sedikit sampai adunan tepung tidak melekat ditangan.Bahagi 2 bahagian.1 warna asal.1 campur sedikit pewarna kesukaan.Uli sebati..
  3. Bulat2kan sampai habis.Ambil sudu kecik.Sapu minyak sikit tekan atas adunan.Bg sedikit kepek kedalam.#Dulu2 mak kita tekan dgn jari jer.­čśéKita nk bg sekata elok tekan dengan sudu..
  4. Didihkan air...masokkan adunan td,masak sampai adunan tepong timbul.Dh timbul angkat,masokkan dalam air sejuk sebentar.Tujuannya bg ia tidak melekat antara satu sama lain..
  5. Sediakan air gulanya pula.Masak gula merah sampai cair.Angkat dan tapiskan.Dlm kuali masukkan air gula dan semua bhn.#Jika anda mahu sedikit manis lagi boleh tambah lg gula pasir..
  6. Masak semuanya sampai sedikit kering.Toskan adunan tepung yg siap tadi.Masukkan dlm kuali.Kacau rata.Siap tutup api..
  7. Manisan yg sedia dimakan tak kira masa.Rasanya yg kenyal dan lemak lemak manis.Ditambah pula dengan warna yg menarik memikat hati penggemarnya.Kuih tradisi dilupa jangan..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Puteri [email protected] Idong#MAHN ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!